Severus Snape: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
k Suntingan 60.53.37.135 dikembalikan ke versi terakhir oleh Thijs!bot
Tiada ringkasan suntingan
Baris 14:
}}
 
'''Severus Snape''' adalah satu watak fiksional di [[Harry Potter]] beberapa siri novel oleh [[J. K. Rowling]]. Kemunculan pertamanya adalah dalam buku itu Harry Potter dan Batu Hikmat, diterbitkan dalam 1997.
'''Severus Snape''' (lahir pada 9 Januari 1960) adalah sebuah watak rekaan di dalam novel rekaan [[J.K. Rowling]] iaitu [[Harry Potter]]. Beliau pernah menjadi guru subjek posyen [[Mata pelajaran Hogwarts #Posyen|Posyen]] dan ketua kepada rumah pasukan [[Rumah Hogwarts #Slytherin|Slytherin]] selama 16 tahun di Sekolah Sihir [[Hogwarts]] yang merupakan latar utama novel tersebut. Watak ini paling tidak digemari oleh watak utama Harry Potter di atas sikap dan toleransinya yang berat sebelah.
 
Seorang ahli sihir yang berkuasa dan berbakat, keupayaan Snape termasuk membuat ubat dan berperang tanding. Beliau sangat mahir dalam Occlumency, seni melindungi fikiran-fikiran satu dari orang-orang lain, dan dalam teman seni Legilimency, membaca minda orang lain. Beliau memiliki satu akal yang kejam dan licik.
Paras fizikal Snape sering digambarkan sebagai orang yang tinggi lampai, kurus, hidung yang mencangkuk, dan rambut berminyak serta tidak terurus dan memakai jubah hitam yang diibaratkan seperti seekor keluang.
 
Snape mempunyai klasik penjahat rupa: nipis, "cangkuk pandai mencari" dan mempunyai "rambut panjang berminyak", disalut dalam jubah hitam menggerunkan "seperti satu pemukul yang semak".[HP1] Harry Potter amat tidak suka dan syak wasangka Snape untuk masa lalu.
Rowling mendakwa yang beliau meminjam nama sebuah kampung [[Inggeris]] di Suffolk iaitu "Snape". Nama pertama beliau iaitu "''Severus''" berasal dari perkataan Latin iaitu "tegas", "kasar" dan "jahat". Terdapat juga perkaitan Zaman Maharaja Rom iaitu Dinasti Severan, yang terkenal dengan sifat diktator.
 
Menurut had masa maklumat daripada pengarang dan daripada dikalangan peminat, Snape telah dilahirkan 9 Januari, c.1958 dan menghadiri Sekolah Sihir [[Hogwarts]] dari 1969 hingga 1976. Pada tahun 1981 beliau mula mengajar di Hogwarts sebagai Profesor Posyen dan menjadi Ketua Rumah Slytherin dalam acara-acara buku pertama. Pada 1996, Snape dilantik sebagai Profesor Pertahanan Bertentangan Dengan Malam Kesenian.
Di dalam filem, watak ini dilakonkan oleh Alan Rickman.
 
Snape adalah satu daripada watak-watak yang paling kompleks dan menarik minat Rowling. Pembangunan beliau telah menjalani sepanjang tempoh siri, serta keupayaannya menjadi dengan kedua-dua sangat benci dan dipuja oleh pembaca-pembaca, telah menyebabkan dia untuk dianggap sebagai satu daripada nya terbaik. Rowling telah digambarkan beliau sebagai, "satu pemberian satu watak".
 
Di dalamHarry Potter siri filem, watak ini dilakonkandimainkan olehpelakon Alan Rickman.