Volkanologi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Shengwei95 (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ' thumb | Erupsi [[Gunung St Helens]] '' 'Vulkanologi''' merupakan kajian tentang gunung berapi, ...'
 
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Fail: MSH80_st_helens_eruption_plume_07-22-80.jpg | thumb | ErupsiLetusan [[Gunung St Helens]]]]
 
'' 'Vulkanologi''' merupakan kajian tentang [[gunung berapi]], [[lava]], [[magma]], dan fenomena [[geologi]] yang berkaitan. Seorang ahli vulkanologi adalahialah orang yang melakukan kajian dalam bidang ini. Istilah'' vulkanologi'' berasal dari [[Bahasa Latin]]'' [[Vulcan]]'', dewa api [[Rom]].
 
Para ahli vulkanologi seringkali melawat gunung berapi, terutama yang masih aktif, untuk mengamati letusan gunung berapi, mengumpulkan produk letusan termasuk contoh [[tephra]] (seperti [[abu]],'' ash'' atau [[batu apung]], '' pumice''), [[batuan]], dan [[lava]]. Tujuan utama dari penyelidikan adalah anggaran letusan; pada saat ini belum ada cara yang tepat untuk melakukan hal ini, tetapi menganggarkan letusan, seperti halnya menganggarkan [[gempa bumi]], dapat menyelamatkan banyak jiwa. Seorang ahli vulkanologi mempelajari pembentukan gunung berapi dan letusannya saat ini serta sejarah letusannya.