Tiamina: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Randhay (bincang | sumb.)
k Vitamin B1
 
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
# Nama saintifik : ''Thiamine''
 
== Pengenalan ==
 
# Nama saintifik : Thiamine
# Formula Molekul: C<sub>12</sub>H<sub>17</sub>N<sub>4</sub>OS
# Jisim Molekul: 266.4 g/mol
# Suhu melebur: 248-250°C (hydrochloride salt)
 
'''Vitamin B<sub>1</sub>''' ('''''Thiamine''''' atau '''thiamin'''), yang lebih dikenali sebagai Vitamin B1B<sub>1</sub>, ialah satu jenis Vitamin B<sub>1</sub>. Ia merupakan KompoundSebatian Tiada Warna dengan Formulaformula kimia C<sub>12</sub>H<sub>17</sub>N<sub>4</sub>OS. Ia boleh larut dalam air tetapi tidak boleh larut dalam larutan organik seperti alkohol. Thiamine boleh melerai jika dipanaskan. Struktur kimianya mengandungi cincin ''pyrimidine'' dan cincin ''thiazole''.
 
Thiamine dijumpai dipada 1910 oleh Umetaro Suzuki di Japan [[Jepun]] apabila didia membuat kajian tentang cara nasi bran mengubati pesakit Beri-beri. Beliau menamakannya Asid AbericAberik. Dia tidak mencari komposisi kimianya, juga tidak mengkaji jika ia merupakan amine. Komposisi kimianya dan sintesis dilaporkan oleh Robert R. Williams pada [[1935]]. Dia menamakannya "thiamin".
== Thiamine - Pengenalan Umum ==
 
Kini terdapat 3 terbitan thiamin fosfat iaitu thiamin monofosfat (ThMP), thiamin difosfat (ThDP), dan thiamine trifosfat (ThTP).
Thiamine atau thiamin, yang lebih dikenali sebagai Vitamin B1, ialah satu jenis Vitamin B. Ia merupakan Kompound Tiada Warna dengan Formula kimia C<sub>12</sub>H<sub>17</sub>N<sub>4</sub>OS. Ia boleh larut dalam air tetapi tidak boleh larut dalam alkohol.
Thiamine boleh melerai jika dipanaskan. Struktur kimianya mengandungi 'pyrimidine ring' dan 'thiazole ring'.
 
DiPada mamalia, ThDP atau thiamine purophosphatepurofosfat (TPP) ialah koenzim untuk pyruvate dehydrogenasedehidrogenas, a(alpha)-ketoglutarateketoglutarat dehydrogenasedehidrogenas, branched-chaincincin bercabang alpha-keto acidasid dehydrogenasedehidrogenas, dan transketolasetransketolas. Kedua enzime yang pertama berfungsi dalam metabolismmetabolisme karbohidrat, dan transketolasetransketolas berfungsi di laluan pentosepentos phosphatefosfat untuk sintesis NADPH dan pentosegula sugarspentos deoxyribosedeoksiribos dan riboseribos.
Thiamine dijumpai di 1910 oleh Umetaro Suzuki di Japan apabila di membuat kajian tentang cara nasi bran mengubati pesakit Beri-beri. Beliau menamakannya Asid Aberic. Dia tidak mencari komposisi kimianya, juga tidak mengkaji jika ia merupakan amine. Komposisi kimianya dan sintesis dilaporkan oleh Robert R. Williams pada 1935. Dia menamakannya thiamin.
Sekarang ada 3 thiamine phosphate deriatives iaitu thiamine monophosphate (ThMP), thiamine diphosphate (ThDP), dan thiamine triphosphate (ThTP).
 
Secara kesimpulannya, Tpp berfungsi sebagai kofaktor untuk enzime yang mengkatalismemangkinkan dehydrogenationasid dehidrogenasi alpha-keto acid. TPP disintesis oleh enzim thiaminethiamin pyrophosphokinasepyrofosfokinas yang memerlukan thiaminethiamin bebas, magnesium (Mg), dan Adenosine TriphophateTrifosfat (ATP).
Di mamalia, ThDP atau thiamine purophosphate (TPP) ialah koenzim untuk pyruvate dehydrogenase, a(alpha)-ketoglutarate dehydrogenase, branched-chain alpha-keto acid dehydrogenase, dan transketolase. Kedua enzime yang pertama berfungsi dalam metabolism karbohidrat, dan transketolase berfungsi di laluan pentose phosphate untuk sintesis NADPH dan pentose sugars deoxyribose dan ribose.
Secara kesimpulannya, Tpp berfungsi sebagai kofaktor untuk enzime yang mengkatalis dehydrogenation alpha-keto acid. TPP disintesis oleh enzim thiamine pyrophosphokinase yang memerlukan thiamine bebas, magnesium(Mg), dan Adenosine Triphophate (ATP).
 
ThTP lama dikenali sebagai bentuk aktif-neuro thiaminethiamin. Akan tetapi, ia ditunjukkan baru-baru ini bahawa ThTP ada di Bakteria, fungi, tanaman dan haiwan, yang menunjukkan peranan sellsel yang lebih umum. Lebih terpeinci, dalam E. coli dan kelihatan memainkan responsitindak balas kepada pelaparan asid amino.
 
[[Kategori:Vitamin]]
[[Pengguna:Randhay|AS Randhay]] 15:52, 2 Mac 2007 (UTC)