Kuning: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 28:
[[Imej:New Party (Taiwan).png|180px|thumb|right|Logo "Parti Baru" (''New Party'') Taiwan.]]
 
Dalam [[bahasa Inggeris]], warna kuning telah dikaitkan secara tradisi dengan [[jaundis]] dan sifat penakut. Dalam slanga bahasa [[Amerika Syarikat]], seorang penakut digelarkan "''yellowbellied''" (berperut kuning) atau "''yellow''" (kuning). Oleh sebab ia seakan-akan [[warna emas]] dan logam berharga seperti [[emas]] dan [[gangsa]], kuning telah dikaitkan dengan [[duit syiling]] dan [[bulion]] dalam bahasa Inggeris. "''Yellow Movie''" (filem kuning) bermaksud [[filem lucah]], sedangkan "''Yellow journalism''" ([[akhbar kuning]]) merupakan kewartawanan sensasi yang memutarbalikkan, membesar-besarkan, ataupun mengeksploitasikan berita untuk keuntungan. Istilah itu berasal daripada surat khabar "Dunia New York" ("''New York World''") oleh [[Joseph Pulitzer]] dan "Jurnal Amerika Syarikat New York" ("''New York Journal American''") oleh [[William Randolph Hearst]], yang melibatkan diri dalam pelaporan berita-berita sensasi pada lewatakhir [[abad ke-19]] dan awal [[abad ke-20]], khususnya semasa [[Perang Sepanyol-Amerika Syarikat]]. Istilah itu berasal daripada ''Si Budak Kuning'' ("''The Yellow Kid''"), sebuah [[komik]] berwarna, yang ditonjolkan dalam kedua-dua surat khabar tersebut.
 
===Kerajaan dan politik===
Baris 35:
* Di negara [[Filipina]], warna kuning telah digunakan sebagai warna rasmi dengan penggunaan banyak konfeti kuning dalam perhimpunan-perhimpunan politik untuk menentangi kerajaan [[Ferdinand Marcos]] selepas pembunuhan [[Benigno Aquino]] di [[Lapangan Terbang Antarabangsa Manila]]. Pembunuhan itu telah disyaki oleh kebanyakan rakyat Filipina sebagai perbuatan kerajaan.
* Kuning ialah warna untuk [[Parti Baru Republik China)|Parti Baru]] di [[Republik China]] ([[Taiwan]]) yang menyokong [[Penyatuan semula Cina]]. Semua [[pensel]] dicat dengan warna kuning untuk mengaitkan dengan negara China di mana [[grafit]] yang terbaik boleh didapati; sebelum itu, hanya pensel yang menggunakan grafit China dicat dengan warna kuning.
* Di Amerika Syarikat, [[Demokrat Anjing Kuning]] merujuk kepada pengundi negeri-negeri Amerika Syarikat Selatan yang sentiasa mengundi calon-calon [[Parti Demokrat Amerika Syarikat|Demokrat]] pada lewatakhir [[abad ke-19]] dan awal [[abad ke-20]]. Mereka berbuat demikian disebabkan rasa geram yang masih ada terhadap [[Parti Republikan Amerika Syarikat|Parti Republikan]] yang bermula sejak [[Perang Saudara Amerika Syarikat]] dan tempoh "Pembinaan Semula". Kini, istilah itu digunakan untuk penyokong tegar untuk "anjing kuning" ataupun calon Parti Demokrat.
 
=== Keetnikan ===