Persilangan (jalan raya): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hezery99 (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan 'thumb| Simpang empat di [[Kharkov.]] thumb|Persilangan di [[Bandar Raya Makati, Filip...'
 
Hezery99 (bincang | sumb.)
Baris 28:
Lorong membelok ditandakan dengan satu anak panah yang membengkok menuju ke arah belokan yang hendak dilakukan di lorong tersebut. Anak panah yang mempunyai banyak kepala bermaksud pemandu boleh membelok pada salah satu daripada arah yang dibenarkan.
 
Lampu isyarat yang menghadap lalu lintas di lorong membelok sering mempunyai lampu-lampu berbentuk anak panah. Anak panak hijau bermaksud fasa belokan yang dilindungi, di mana pemandu boleh membelok tanpa gangguan daripada lalu lintas dari arah bertentangan. Anak panah merah bermaksud larangan membelok ke arah tersebut. Anah panah merah yang menyala bersama-sama lampu bulat hijau menunjukkan hanya arah pergerakan lalu lintas selain daripada yang ditandakan oleh anak panah merah sahaja yang dibenarkan. Dalam sesetengah peraturan, anak panah merah melarang belokan ke kiri (bagi negara yang memandu di sebelah kiri) atau kanan (bagi negara yang memandu di sebelah kanan) sewaktu lampu merah,<ref name="NYS DMV Driver's Manual - Chapter 4">[http://dmv.ny.gov/dmanual/chapter04-manual.htm#tra-sig New York State Driver's Manual], Chapter 4.</ref> whilesedangkan indi others,negara itlain doespula nottidak begitu.
 
Keburukan lorong membelok termasuklah kawasan turapan yang semakin meningkat, bersama-sama dengan kos pembinaan dan penyelenggaraan yang meningkat, di samping jumlah larian air banjir yang meningkat. Ia juga meningkatkan jarak yang mana pejalan kaki terdedah kepada lalu lintas kenderaan.