Sandakan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k perbaiki
Baris 72:
*'''Rumah Agnes Keith''', juga dikenali sebagai ''Newlands'' - rumah dua tingkat milik pengarang tempatan [[Agnes Newton Keith]] dan suami Harry (Kurator Muzium Borneo Utara) dari tahun 1930 hingga 1952. Rumah ini musnah ketika Perang Dunia II dan dibina semula di tapak yang sama. Pn. Keith menulis beberapa buah buku tentang Sabah dan penduduknya, termasuk ''Land Below the Wind'', ''[[Three Came Home]]'', dan ''White Man Returns''. Baru-baru ini rumah ini menikmati pemulihan setelah bertahun-tahun dibiarkan.
*'''English Tea House''' [http://www.asiaextreme.biz/eth/] - terletak di tapak Muzium Agnes Keith, sebuah restoran di lereng bukit atas Sandakan yang menyajikan hidangan Inggeris dan Asia tradisional. Alamat: 2002 Jalan Istana - tel: 6089 222544
*'''Taman Peringatan Sandakan''' - dibina di tapak khemah tawanan perang Taman Rimba di Batu 7.
*'''Tanah Perkuburan Jepun''' - menempatkan tapak peringatan kepada korban perang Jepun di Borneo.
*'''Gereja St Michael's and All Angels''' - gereja granit ini dibina pada tahun 1897 dan merupakan salah sebuah daripada bilangan kecil bangunan sebelum perang yang masih ada di Sandakan. Gereja ini diiktiraf sebagai sebuah tapak warisan dunia sejak tahun 2005.