Hulu Kelang: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Laman baru: '''Ulu Klang''' terletak di hulu Sungai Kelang , timur laut Kuala Lumpur. Tempat yang berhampiran ialah Kuala Lumpur, Batu Caves, Taman Melati, [[Taman Melawati]...
 
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
'''Ulu Klang''' terletak di hulu [[Sungai Kelang]] , [[timur laut]] [[Kuala Lumpur]]. Tempat yang berhampiran ialah [[Kuala Lumpur]], [[Batu Caves]], [[Taman Melati]], [[Taman Melawati]], [[Ampang]], [[Setapak]], [[Bukit Belacan]], dan [[Lembah Keramat]] dan lain-lain.
 
[[Muka bumi]]nya agak tinggi , 500 meter dari aras laut. Antara lokasi tinggi ialah [[Bukit Antarabangsa]] dan [[Bukit Kemensah]] dan [[Bukit Belacan]]. [[Ulu Klang]] menjadi kawasan [[tadahan hujan]] bagi [[Sungai Kelang]]. Aliran Sungai Kelang telah diluruskan di beberapa tempat dan ini menyebabkan aliran air bertambah pantas dan menyebabkan Kuala Lumpur mengalami [[2007 Banjir Kilat di Kuala Lumpur 2007|banjir kilat]] pada 10 Jun 2007.
 
Bukitnya terdiri daripada [[batu kapur]] yang rapuh dan larut ketika [[hujan]] lebat. Akibatnya beberapa rumah di lereng bukit [[mendap]] dan [[runtuh]]. Contohnya kondominium [[Tragedi Highland TowerTowers|Highland Towers]] yang runtuh pada 1994 (?)1993.
 
Jalan utama telah dinaiktaraf pada pada tahun 2000 menjadi Lebuh raya Lingkaran Luar Kuala Lumpur, dari [[Macro]] [[Cheras]] ke [[Ulu Klang]], [[Zoo Negara]] , [[Taman Melewar]], [[Gombak]] , [[UIAM]] , [[Batu Caves]] dan terus ke pinggir [[Selayang]]. Lebuh raya ini menjadikan lalu lintas dari [[Cheras]] ke [[GomnbakGombak]] dan [[Kuantan]] lebih pantas.
 
Ulu Klang mendapat limpahan pemnbangunan [[Lembah Kelang]]. Banyak kilang dan taman perumahan telah dibina. Antara kilang yang terdapat di sini Texas Instrument. Gudang [[DBP]] juga terletak di sini.
 
Hutan-hutan di belakang [[Zoo Negara]] telah diteroka dan dimajukan sehingga menjejaskan persekitaran Zoo Negara. Oleh itu [[mantan]] [[Menteri Besar [[Selangor]] Tan Sri [[MohammadMuhammad MohamadHaji Muhd Taib]] hendak memindahkan [[Zoo Negara]] ke [[Hulu Selagor]] atau ke [[Sepang]]. Akhirnya pemindahan ini dibatalkan kerana mendapat bantahan orang ramai dan pihak pengurusan Zoo Negara.
 
Tempat lain yang strategik ialah air terjun [[Bukit BrlacanBelacan]] dan [[Hulu Kemensah]]. Ada lorong denai dari [[Kemensah]] ke puncak [[Gunung Nuang]] di Hulu Langat bagi pendaki gunung.
 
== Lihat juga ==
 
{{Selangor}}