Nabi Isa a.s.: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alashr2003 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
:''Untuk Nabi Isa dari perspektif Kristian, sila lihat [[Jesus Christ]].''
 
{{Islam}}'''Nabi Isa a.s.''' merupakan seorang [[nabi]] dan [[Rasul]] yang menerima [[kitab [[Injil]] menurutberdasarkan kepada sumber [[teologiAl Qur'an]] keislaman.
 
NabiIstilah "Isa jugaal-Masih" dikenalipernah digunakan seketika dahulu sebagai "terjemahan untuk merujuk kepada Yesus Kristus" dalam Alkitab (atauBible). dikenaliIstilah ''"[[Jesusini Christ]]"'')masih digunakan oleh paraorang-orang penganutKristian agamadi [[KristianPakistan]] sebagai Penyelamat Dunia dan [[Tuhan]] [[alam semestaBangladesh]].
 
Istilah "Isa al-Masih" pernah digunakan seketika dahulu sebagai terjemahan untuk merujuk kepada Yesus Kristus dalam Alkitab [[bahasa Melayu]] dan orang-orang [[Melayu]] beragama Kristian di [[Singapura]] 50 tahun yang lalu sebelum istilah itu ditukarkan kepada apa yang nyata pada masa sekarang.
 
Istilah ini masih digunakan oleh orang-orang Kristian di [[Pakistan]] dan [[Bangladesh]].
 
==Kelahiran Nabi Isa==
Nabi Isa dilahirkan di Baitulaham (''Bethlehem''), [[JerusalemBaitulmuqaddis]] pada penghujung abad pertama sebelum Masihi. Tidak dapat dipastikan tarikh sebenar kelahiran baginda tetapi sumber al[[Al-quranQur'an]] mengaitkan kelahiran Nabi Isa a.s. (kemuraman Maryam apabila risau akan tohmahan masyarakat terhadap kelahiran Nabi Isa) dengan musim:
 
:''Lalu dia diseru dari sebelah bawahnya: Janganlah engkau berdukacita (wahai MariamMaryam), sesungguhnya Tuhanmu telah menjadikan di bawahmu sebatang anak sungai. Dan gegarlah ke arahmu batang pohon tamar itu, supaya gugur kepadamu buah tamar yang masak.''(Quranal Qur'an [[Surah Maryam|19]]:24-25)
 
Kajian menunjukkan bahawa musim tamar(kurma) masak di Palestin adalah ketika awal musim luruh iaitu penghujung Ogos atau awal September.
 
Nabi Isa a.s. merupakan anak kepada Siti Maryam (Mary, Perawan yang suci). Umat Islam percaya akan kelahiran Isa yang suci melalui Maryam. Apabila malaikat memberitahu kepada Maryam akan janji Tuhan yang dia akan mempunyai anak, Maryam terkejutkeranaterkejut kerana dia masih lagi seorang perawan dara sunti. Namum, Maryam diingatkan bahawa ianya adalah kehendak Tuhan yang menciptakan segala atas kehendaknya.
Hal ini berbetulan apabila masyarakat Rom risau akan kedatangan tahun 2000 dengan propaganda Y2K, segelintir mereka menyambut ulang tahun kelahiran Jesus yang ke-2000 pada 22 Ogos 1998 (mengikut kalendar lunar/Qamariah) atau pada 11 September 1998 (mengikut kalendar solar/Syamsiah).
 
Nabi Isa a.s. merupakan anak kepada Siti Maryam (Mary, Perawan yang suci). Umat Islam percaya akan kelahiran Isa yang suci melalui Maryam. Apabila malaikat memberitahu kepada Maryam akan janji Tuhan yang dia akan mempunyai anak, Maryam terkejutkerana dia masih lagi seorang perawan dara sunti. Namum, Maryam diingatkan bahawa ianya adalah kehendak Tuhan yang menciptakan segala atas kehendaknya.
 
Sebenarnya, konsep kelahiran Isa adalah suatu kejadian unik sepertimana kejadian [[Nabi Adam a.s.]] sebagai manusia pertama. Ianya merupakan kuasa Allah Taala yang Maha Agong dan Maha Mencipta. Namun terdapat perbezaan antara kedua - duanya di mana Nabi Adam a.s dicipta Allah Taala melalui tanah lalu ditiupkan roh ke dalam tanah itu. Manakala Nabi Isa a.s pula ditiupkan roh ke dalam rahim Maryam dan dikandung selama 9 bulan seperti manusia biasa yg lain. Nabi Adam a.s tiada ibu dan bapa manakala Nabi Isa a.s mempunyai ibu.
 
Allah Taala berfirman di dalam Al Qur'an yang bermaksud :
*''Dan (sebutkanlah peristiwa) perempuan yang telah menjaga kehormatan dan kesuciannya; lalu Kami tiupkan padanya dari Roh (ciptaan) Kami dan Kami jadikan dia dan anaknya sebagai satu tanda (yang menunjukkan kekuasaan Kami) bagi umat manusia. (Qur'an [[Surah Al-Anbiyaa’|21]]:91)''
*''MariamMaryam berkata: Wahai Tuhanku! Bagaimanakah aku akan beroleh seorang anak, padahal aku tidak pernah disentuh oleh seorang lelaki pun? Allah berfirman: Demikianlah keadaannya, Allah menjadikan apa yang dikehendakiNya; apabila Dia berkehendak melaksanakan sesuatu perkara, maka Dia hanyalah berfirman kepadanya: Jadilah engkau, lalu menjadilah ia.''(Qur’an [[Surah Ali 'Imran|3]]:47).
 
==Pautan luar==
*{{en}} [http://petragrail.tripod.com/page5.html Berkenaan Tarikh Sebenar Jesus Dilahirkan]