Sinar gama: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1:
'''Sinar gamma''' (diwakili sebagai [[gamma|γ]]) merupakan bentuk [[radiasisinaran elektromagnetikelektromagnet]] (EMR) atau [[photonfoton|pancaran cahaya]] bagi frekuensi khas dihasilkan dari interaksi zarah [[atom|sub-atom]], seperti [[pelupusan elektron-positron]] dan [[penguraian radioaktif]]; kebanyakannya dihasilkan dari reaksi nuklear yang berlaku dalam medium interstellarantara bintang angkasa.
 
Pancaran gamma biasanya dicirikan sebagai EMR, mempunyai frekuensi dan tenaga tertinggi, dan juga panjang gelombang terpendek, dalam spektrum [[pancaransinaran elektromagnetikelektromagnet]], ''contoh.,'' [[foton]] berkuasa tinggi. Disebabkan kandungan tenaga tinggi merekaini, ia mampu menyebabkan kerosakan serius apabila diserap oleh tisu hidup.
 
==Sejarah==
Sinar gamma dijumpai oleh ahli kimia dan fizik Perancis [[Paul Ulrich Villard]] pada tahun 1900, semasa dia sedang mengkaji [[uranium]]. Berkerja dengan jabatan kimia di ''École Normale Supérieure'' di rue d'Ulm, [[Paris]] dengan peralatan dibina sendiri, dia mendapati bahawa sinaran ini tidak dapat dipesongkan oleh [[medan magnet]].
 
Untuk seketika, ia dianggap bahawa sinar gamma merupakandianggap sebagai zarah. Fakta bahawa ia boleh digambarkan sinaran ditunjukkan oleh ahli Fizik British [[William Henry Bragg]] pada 1910, apabila dia menunjukkan bahawa sinaran ini mengionkan gas sama seperti [[sinar- X]].
 
<!----
Baris 15:
== Rujukan ==
# Kelly, K. (2005). ''Radiation may have positive effects on health: study -- Low, chronic doses of gamma radiation had beneficial effects on meadow voles'' University of Toronto
 
<references />
 
Baris 23 ⟶ 22:
*[http://www.cancer.gov/cancertopics/factsheet/Therapy/radiation Radiation Q & A]
*[http://www.gcsechemistry.com/pwav46.htm GCSE information]
<!--
Needs to be referenced.. what part of the article is being used?
:[http://scitation.aip.org/getabs/servlet/GetabsServlet?prog=normal&id=PHPAEN000008000011004954000001&idtype=cvips&gifs=yes scitation.aip.org]
-->
*[http://www.saic.com/products/security/relocatable-vacis/relocatable-vacis-faq.html Radiation facts]
*[http://www.physics.isu.edu/radinf Radiation information]
Baris 32 ⟶ 27:
*[http://nucleardata.nuclear.lu.se/NuclearData/toi/ The Lund/LBNL Nuclear Data Search] - Contains information on gamma-ray energies from isotopes.
*[http://grapevine.com.au/~pbeirwirth/gamma.html Mapping soils with airborne detectors]
 
{{EMSpectrum}}
 
[[Kategori:Spektrum elektromagnet]]
 
 
[[ar:أشعة غاما]]
[[ast:Radiación gamma]]