Lyndon B. Johnson: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 1 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q9640
terjemahan dalam BM
Baris 17:
|}}
 
'''Lyndon Baines Johnson''' ([[27 AgustusOgos]] [[1908]] – [[22 Januari]] [[1973]]) atau nama gelaran '''LBJ''' ialahmerupakan seorang [[Presiden Amerika Syarikat]] yang ke-36 (1963–1969). Setelah melewatimelayari sebuah kerjaya yang panjang di [[Kongres Amerika Syarikat]], Johnson berkhidmat sebagai [[WakilNaib Presiden Amerika Syarikat|WakilNaib Presiden]] [[Amerika Syarikat]] pada tahun [[1963]] dan menggantikan [[John F. Kennedy]] yang terbunuh.
Ia juga pernah berkhidmat sebagai Ketua Minoriti Parti Demokrat di Senat. Sebagai presiden, ia bertanggungjawab untuk pengesahan beberapa undang-undang yang berbauberunsur liberal, termasuk [[Gerakan Hak Sivil Amerika]] tahun 1955-1968, [[Medicare]], program "[[War on Poverty]]". Itu semua terdapat dalam program [[Great Society]]. Secara berturut, LBJ meningkatkan kehadiran pasukan ASAmerika diSyarikat semasa [[Perang Vietnam]], dari 16,000 di tahun 1963 menjadikepada 550,000 dipada awal tahun 1968, dimana lebih daridaripada 10001,000 terbunuh persetiap bulan. LBJ terpilihdipilih kembalisemula pada tahun 1964, namun pencalonannya dipada tahun 1968 gagal sebagai hasil gejolak di dalam tubuh partinya, lalu ia mengumumkan bahawa ia taktidak mauingin ikutmengikuti pemilihanpencalonan. Johnson dikenaldikenali luasramai kerana keperibadian yang syokgila kuasa dan mencengkeram ahli politik utama. Warisan jangka panjangnya sulitsukar diukur, karenakerana kemajuan yang dibuatdicipta dalam bidang hak-hak sivil dan program "[[Great Society]]", dikacaukandiganggu oleh isu Perang Vietnam.
 
Kerana menggantikan Presiden Kennedy, pada masa jawatan pertama ia tidak didampingi oleh wakilnaib presiden. Lalu setelah terpilih dalam menjalankan masa jawatan kedua, ia didampingi oleh WakilNaib Presiden [[Hubert H. Humphrey]].
 
Suami Lady Bird Johnson ini meninggal dunia di tanah peternakan LBJ di Stonewall, Texas, pada tanggal 22 Januari [[1973]].
 
{{USPresidents}}