Israk dan Mikraj: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
k Membalikkan suntingan oleh 115.134.203.189 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Addbot
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
{{Islam}}
Peristiwa '''Isra dan Mi'raj''' [[Nabi Muhammad s.a.w.]] terjadi pada 27 [[Rejab]] tahun ke-12 dari masa kenabian beliau, merupakan peristiwa penting yang selalu dirayakan setiap tahun oleh seluruh umat [[Islam]]. Tarikh ini bersamaan [[622]] M iaitu ketika Nabi berumur 52 tahun, setahun sebelum [[Hijrah]] dari [[MekahMakkah]] ke [[Madinah]]. Tahun ini juga dikenali sebagai [[Tahun Dukacita]] kerana bapa saudaranya [[Abu Talib bin Abdul Mutalib]] dan isterinya [[Siti Khadijah binti Khuwailid]] meninggal dunia. Nabi dan anak angkatnya [[Zaid binibn HarisahHarithah]] diusir dan dibaling batu oleh penduduk [[Taif]] sehingga berdarah . Peristiwa israkIsrak mikrajMikraj ini tercatat dalam [[surah]] [[al IsraAl-Israa’]] ayat 1 ([[Al -Quran]]:17:1). Surah [[alSurah An-Najm]] ayat 60 juga menceritakan peristiwa ini .(al Quran:53:13-18) juga menceritakan peristiwa ini.
 
Perjalanan selama 3/4 malam sahaja iaitu dari jam 6 malam hingga 6 pagi Nabi kembali semula ke [[MekahMakkah]] sebelum terbit fajar . Baginda menunggang Buraq bersama Jibril dari [[Masjidil Haram]] ke [[Masjid Al-Aqsa]] di [[Jerusalem]] / [[Baitul MaqdisBaitulmuqaddis]] di [[Israel]] / [[Palestin]] kini. Arah [[kiblat]] umat Islam ketika itu ialah [[Baitul Maqdis]]Baitulmuqaddis. Selepas peristiwa ini , semasa Nabi tinggal di Madinah, arah kiblat ditukar ke Mekah. Di [[Tembok Barat]] masjid , buraq telah ditambat di suatu tempat. Nabi mengerjakan solat dua rokaat di beberapa tempat persinggahan seperti di [[Madinah]], [[Madyan]] dan [[Bukit Thursina]]. Di Masjid Aqsa , Nabi sembahyang berjemaah dengan makmumnya ialah [[Nabi Adam]] , [[Nabi Musa]] dan [[Nabi Isa]]. Baginda ditawarkan minuman [[susu]] atau [[arak]]. Tetapi Nabi Muhamad memilih susu sebagai minumannya.
 
Seterusnya diangkat secara fizikal melalui mikraj (tangga emas dan perak) dari bumi ke langit ke-7 hingga ke [[Sidratul Muntaha]] dan bertemu dengan [[Allah]] di [[Arasy]]. Di [[Baitul Makmur]], Nabi melihat malaikat bertawaf dan moyangnya [[Nabi Ibrahim]] bersandar di situ .Wajah Nabi Ibrahim persis wajahnya . Nabi juga 'dibedah' untuk kali kedua. Sebelum ini, semasa kanak-kanak , baginda pernah dibedah oleh dua malaikat semasa di perkampungan [[ibu susu]]nya [[HalimatunHalimahtus SaadiahSa'adiah]].
 
Nabi telah bertemu dan bercakap dengan [[Nabi Ibrahim]], [[Nabi Musa]] dan [[Nabi Isa]].
 
Peristiwa luar biasa ini paling penting dalam [[kalendartakwim Islam]] kerana menandakan seseorang itu Islam atau [[kufur]]. Ia sebuah mukjizat dari [[Allah S.W.T]] bagi [[Nabi Muhammad s.a.w.]] yang tidak pernah dilakukan oleh [[rasul]] dan [[nabi]] sebelumnya. Hanya [[Nabi Muhammad s.a.w.]] sajalah yang diberikan anugerah dan kehormatan oleh [[Allah|Allah S.W.T]] untuk melakukannya sebagai petanda betapa tingginya penghargaan [[Allah|Allah]] S.W.T]] kepada [[Nabi Muhammad s.a.w.]]
 
Dalam perjalanan Isra' mahupun Mikraj seperti tercantum dalam buku 'Muhammad Beraudiensi dengan Tuhan karya Moch. Abdai Rathomy (1983: 53), [[Nabi Muhammad]] didampingi Malaikat [[Jibril]] dan [[Mikail]] menunggang seekor haiwan yang disebut '[[Buraq]]'.
 
Dalam masyarakat Islam, peristiwa ini tercatat dalam [[kalendartakwim Islam]]. Umat Islam akan sembahyang sunat. Ceramah khas selalu diadakan bagi mengenang peristiwa tersebut.
 
==Pelbagai peristiwa dilihat==
 
Baris 27 ⟶ 28:
 
==Bantahan orang Quraisy==
Sekembali dari Israk dan Mikraj, Nabi Muhamad telah diragui dan ditertawakan oleh masyarakat [[Quraisy]] terutama pemimpinnya [[Abu Jahal]] dan [[Abu Lahab]]. .Bagi Abu Jahal , inilah bukti Nabi Muhamad seorang yang gila dan ahli sihir kerana mana mungkin pergi ke Palestin hanya semalaman dan menjelang subuh sudah sampai di Mekah semula . Abu Jahal mempersendakan Rasulullah di [[HijrHijir Ismail]] di hadapan komuniti Bani Kaab bin Luay.
 
Namun [[Abu Bakar]] adalah orang pertama yang percaya dengan cerita itu kerana baginya Muhamad adalah seorang al Amin. Abu Bakar sentiasa membenarkan khbar langit yang Rasulullah bawa. [[Aisyah]] mencatatkan ada orang Islam yang [[murtad]] selepas peristikwa itu.
 
Setelah dicabar oleh Bani Kaab bin Luay, Nabi menceritakan keadaan Masjidil Aqsa hingga hampir keliru. Mujurlah saat itu Allah mendatangkan Masjid Aqsa dan diletakkan berdekatan rumah Uqail. Maka, mudahlah Nabi menceritakan masjid itu. Salah seorang dari mereka mengakui kebenaran gambaran itu kerana pernah pergi ke Masjidil Aqsa.
 
==Khilaf(Perselisihan) tentang tarikh Israk Mikraj==
 
Tarikh sebenar berlakunya peristiwa hebat itu masih lagi menjadi perselisihan di kalangan ulama.