Darah panas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
KLITE789 (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan 'thumb|right|Imej termografi: ular berdarah sejuk menelan tikus berdarah panas Istilah '''berdarah panas''' merupakan ist...'
 
KLITE789 (bincang | sumb.)
Baris 9:
*[[Endoterma]] adalah kebolehan sesetengah makhluk untuk mengawal suhu badannya secara dalaman seperti menggeletarkan otot atau meningkatkan [[metabolisme]]nya (Yunani: ''endon'' = "di dalam", ''thermē'' = "haba"). Lawannya ialah [[ektoterma]].
*[[Homeoterma]] adalah kawalan suhu yang menjaga suhu badan dalaman yang stabil tanpa mengira pengaruh luaran. Suhu badan ini lazimnya tetapi tidak semestinya lebih tinggi daripada persekitaran terdekat (Yunani: ''homoios'' = "serupa", ''thermē'' = "haba"). lawannya ialah [[poikiloterma]].
*[[Takimetabolisme]]<!--tachymetabolism--> merupakan jenis kawalan suhu pada mahkluk yang menjaga metabolisme "rehat" yang tinggi (GreekYunani: ''tachys/tachus'' = "pantas, cepat", ''metabolēn'' = "perubahan"). Makhluk takimetabolis pada asasnya "berjaga" sepanjang masa. Walaupun metabolisme rehatnya jauh lebih perlahan dari metabolisme giat, namun beza ini lazimnya tidak seketara seperti makhluk [[bradimetabolisme|bradimetabolis]]. Makhluk takimetabolis lebih sukar bertahan dalam keadaan kekurangan makanan.
 
[[Kategori:Fisiologi haiwan]]