Perkahwinan Cina: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
k Suntingan 219.93.35.33 dikembalikan ke versi terakhir oleh 219.95.47.213
Baris 13:
Perkahwinan antara adik-beradik, walaupun dilarang dalam [[kebudayaan Cina]], pernah dilaporkan dalam [[mitologi Cina]] yang amat awal. Terdapat sebuah cerita tentang perkahwinan antara [[Nüwa]] (perempuan) dan [[Fu Xi]] (lelaki) yang merupakan adik-beradik. Ketika itu, dunia masih tidak mempunyai banyak penduduk. Adik beradik itu hendak berkahwin tetapi mereka berasa malu. Oleh itu, mereka ke bukit [[Kunlun Shan]] dan berdoa kepada Syurga agar memberikan kebenaran untuk mereka berkahwin. Mereka berkata, "Jika Engkau membenarkan kami berkahwin, sila menyelubungi kami dengan [[kabus]]. Supaya dapat melindungi rasa malunya, [[Nüwa]] dikatakan melitupi merah mukanya dengan sebuah kipas. Pada hari ini di sesetengah desa di [[China]], pengantin-[[pengantin perempuan]] masih mengamalkan [[adat resam]] yang menyembunyikan muka mereka dengan sebuah kipas.
 
===Perkahwinan Cinaantara prasejarahklan dan perkahwinan antitesis===
Dalam masyarakat Cina, lelaki tidak dibenarkan berkahwin dengan perempuan yang mempunyai nama keluarga yang sama (ini tidak lagi diendahkan pada zaman baru-baru ini ketika jumlah penduduk Cina bertambah sehingga mereka yang mempunyai nama keluarga yang sama mungkin tidak mempunyai sebarang hubungan antara satu sama lain). Perkahwinan tersebut diperlihatkan sebagai [[inses]] dan dianggap akan membawa risiko terhadap kelahiran anak yang cacat. Bagaimanapun, perkahwinan antara seorang anak lelaki dengan saudara-saudara sebelah ibunya tidak diperlihatkan sebagai inses. Klan-klan yang berbeza mungkin mempunyai lebih daripada satu nama keluarga. Dari segi sejarah, terdapat banyak klan yang penting yang tinggal di sepanjang [[Sungai Kuning]] di China kuno, seperti puak [[Huang Di]] yang mempunyai nama keluarga Ji, nama keluarga orang biasa, dan puak [[Yan Di]] yang mempunyai nama keluarga Jiang. Oleh sebab perkahwinan dengan saudara-saudara sebelah ibu tidak dianggap sebagai inses, keluarga-keluarga itu kadang-kadang berkahwin antara satu generasi dengan generasi yang lain.
 
Dengan masa berlalu, perpindahan orang-orang Cina semakin meningkat. Pasangan-pasangan berkahwin dalam apa yang dipanggil perkahwinan luar klan, atau lebih dikenali sebagai perkahwinan antitesis. Ini terjadi pada pertengahan [[Zaman Batu Baru]], iaitu sekitar [[Milenium ke-5 SM|5000 SM]]. Menurut cendekiawan-cendekiawan Cina moden daripada aliran fikiran [[Marxisme]], [[sistem saka]] (iaitu sistem kuasa ibu) diamalkan dalam masyarakat ketika itu, dan suami-suami diperlukan tinggal dengan keluarga isterinya. Bagaimanapun, lelaki-lelaki itu masih merupakan ahli keluarga kandung mereka. Apabila suami isteri meninggal dunia, mereka dikebumikan secara berasingan di dalam [[perkuburan]] klan masing-masing. Anak-anak dikebumikan dengan ibu mereka.
[SuntiPerng] Perkahwinan dalam Masyarakat-masyarakat Awal
 
Perkahwinan antitesis masih berlaku di China moden. Di [[Yunnan]], lelaki dan perempuan dalam kelompok minoriti yang dikenali sebagai [[Nakhi]] membentuk pasangan sementara dan mereka menggelar satu sama lain sebagai "Ahchu" dan bukannya "suami dan isteri". "Ahchu" lelaki tinggal dan bekerja di rumah "Ahchu" perempuan.
Dalam pemikiran Cina tradisional, orang-orang dalam masyarakat "primitif" tidak berkahwin. Mereka dianggap sebagai menghidup seperti haiwan-haiwan yang lain, dan tidak mempunyai konsep yang tepat terhadap keibuan, kebapaan, adik-beradik, suami dan isteri, serta jantina, apa lagi tentang penjodohan dan upacara perkahwinan. Sebahagian daripada "misi peradaban" Konfusianisme adalah untuk mentakrifkan apa yang dimaksudkan dengan konsep bapa atau suami, serta untuk mengajar manusia menghormati hubungan yang wajar antara ahli-ahli keluarga.
 
[Sunting] Perkahwinan antara adik-beradik
 
Perkahwinan antara adik-beradik, walaupun dilarang dalam kebudayaan Cina, pernah dilaporkan dalam mitologi Cina yang amat awal. Terdapat sebuah cerita tentang perkahwinan antara Nüwa (perempuan) dan Fu Xi (lelaki) yang merupakan adik-beradik. Ketika itu, dunia masih tidak mempunyai banyak penduduk. Adik beradik itu hendak berkahwin tetapi mereka berasa malu. Oleh itu, mereka ke bukit Kunlun Shan dan berdoa kepada Syurga agar memberikan kebenaran untuk mereka berkahwin. Mereka berkata, "Jika Engkau membenarkan kami berkahwin, sila menyelubungi kami dengan kabus. Supaya dapat melindungi rasa malunya, Nüwa dikatakan melitupi merah mukanya dengan sebuah kipas. Pada hari ini di sesetengah desa di China, pengantin-pengantin perempuan masih mengamalkan adat resam yang menyembunyikan muka mereka dengan sebuah kipas.
 
===Perkahwinan sistem saka dan monogami===