Laksamana Jeneral: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Baris 2:
 
== Reich Ketiga ==
Di dalam [[Kriegsmarine]] Jerman semasa [[Perang Dunia Kedua]], ''Generaladmiral'' merupakan pangkat diatas [[Laksamana]]''Admiral'' dan dibawah [[Laksamana Armada|Laksamana Besar]]''Grossadmiral''. ''Generaladmiral'' adalah pangkat laksamana empat bintang, setaraf dengan laksamana penuh dalam tentera laut British dan Amerika. Di dalam sistem pangkat tradisi Jerman sehingga [[Perang Dunia II]], laksamana setaraf dengan laksamana madya British atau Amerika.
 
Insignia pergelangan baju bagi ''Generaladmiral'' ialah sama dengan laksamana tetap, iaitu satu baris lebar, diikuti di atasnya dengan tiga baris sederhana (''kolbenringe'' dalam istilah tentera laut Jerman), manakala baris yang diatas sekali mempunyai satu bintang kecil. ''Generaladmiral'' memakai tiga pip diatas bahu (epolet) bagi membezakan mereka daripada laksamana tetap. Persamaan ''Generaladmiral'' dengan Tentera Darat dan Tentera Udara Jerman ialah kolonel jeneral (''Generaloberst'').
Baris 25:
 
Yang menarik perhatian ialah [[Karl Donitz]] telah dinaikkan pangkat ke laksamana besar dengan tanpa menjadi laksamana jeneral dahulu.
 
[[Kategori:Pangkat tentera]]