Staf Am Jerman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg: Suntingan mudah alih
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
Staf Am Prusia juga mendapat banyak kebebasan daripada penguasaan politik daripada komuniti yang lain, dan autonomi ini telah termaktub dalam undang-undang pada penubuhan [[Empayar Jerman]] pada tahun 1871. Ia kemudiannya dianggap sebagai rumah ketenteraan Jerman selepas [[Perang Dunia I]], dan yang menang cuba untuk menindas institusi. Namun ia terselamat bermain sebahagian biasa dalam [[persenjataan semula Jerman]] dan [[Perang Dunia II]].
 
Dalam erti kata yang lebih luas, kor Staf Am Prusia terdiri daripada pegawai-pegawai yang layak untuk melaksanakan tugas-tugas staf, dan membentuk persaudaraan tentera unik. Latihan menyeluruh mereka telah direka bukan sahaja untuk mengelakkan calon-calon kurang bermotivasi atau kurang mampu, tetapi juga untuk menghasilkan badan pakar tentera profesional dengan kaedah yang biasa dan pandangan, dan dedikasi hampir monastik dengan profesion mereka. Pegawai Staf Am berkelayakan akan ganti antara garis dan tugas kakitangan tetapi akan kekal sepanjang hayat ahli organisasi istimewa ini. Sebagai pegawai kakitanganstaf, pakaian seragam mereka dipaparkan tersendiri merah padam dua lebar [[: de: Lampasse | jalur seluar]] ({{Lang-de | Lampasse (n)}.}).
 
Sehingga akhir konvensyen [[Empayar Jerman]], sosial dan politik sering diletakkan ahli-ahli isi rumah mulia atau diraja dalam perintah tentera atau kor tetapi tanggungjawab sebenar bagi perancangan dan pengendalian operasi meletakkan dengan pegawai-pegawai kakitanganstaf pembentukan ini. Untuk tentera Eropah yang lain yang tidak mempunyai ini kakitanganstaf terlatih secara profesional kor, konvensyen yang sama sering resipi untuk bencana. Walaupun Tentera Darat [[Empayar Perancis Kedua]], yang pegawai-pegawai kanan telah kononnya mencapai pangkat yang tinggi akibat daripada keberanian dan kejayaan di medan perang, telah dimusnahkan oleh tentera Prusia dan tentera Jerman Yang berbaring dalam kempen [[Perang Perancis-Prusia ]] yang menonjolkan pentadbiran mereka yang miskin dan perancangan, dan kekurangan pendidikan profesional.
 
Ketua Turus daripada pembentukan Prusia dalam bidang mempunyai hak untuk tidak bersetuju, secara bertulis, dengan rancangan atau perintah komander pembentukan, dan merayu kepada komander pembentukan tertinggi seterusnya (yang akhirnya mungkin menjadi Raja, atau Maharaja , yang akan dipandu oleh Ketua Staf Am Besar). Ini berkhidmat sebagai cek pada ketidakcekapan dan juga berkhidmat untuk pegawai yang membantah secara rasmi memisahkan dirinya dengan pelan cacat. Hanya komander yang paling degil tidak akan memberi laluan sebelum ancaman ini.
 
Untuk sebab-sebab ini, kemenangan tentera Prusia dan Jerman akan sering dikreditkan secara profesional kepada Ketua Turus, bukannya untuk komander nominal tentera. Selalunya komander tentera adalah dirinya seorang ahli KakitanganStaf BesarAm, tetapi ia kini institutionally menyedari bukan sahaja telah kepimpinan perintah yang penting, tetapi berkesan kerja kakitanganstaf adalah kunci penting kepada kejayaan dalam kedua-dua perancangan pra-perang dan dalam operasi perang.
 
== Lihat juga ==