Perbincangan:Dua Sub Kitaran Hayat Ekonomi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
Baris 30:
:Sekiranya anda klik imej tersebut, ada tak ayat "This is a file from the Wikimedia Commons. Information from its description page there is shown below." di mana2? Jika ada, anda cuma perlu salin kodnya. Misalnya, <nowiki>[[File:Economic cycle.svg|thumb|450px|A basic illustration of economic/business cycles.]]</nowiki>
:[[Pengguna:Aurora|...Aurora...]] ([[Perbincangan Pengguna:Aurora|b]]) 15:41, 29 Mei 2014 (UTC)<br>p/s: Anda masih belum menjawab persoalan di atas.
Terima kasih. Saya tak perasan itu soalan.
 
Ia mengenai konsep "dua sub kitaran hayat ekonomi" bukan buku. Buku "Dua sub kitaran hayat ekonomi. Satu keadah baru dalam memahami pasaran saham" itu menceritakan konsep, memahami pasaran saham dan juga macamana nak ambil faedah melalui konsep tersebut di pasaran saham.
 
Ya saya salah seorang penulis buku tersebut. Ya, saya penyokong pendapat ini.Saya rasa ia bersifat objectif dengan rujukan ke ayat Al-Quran, kitab perjanjian baru (bible). serta buku-buku.
 
Mungkin ada yang mempertikai
* bagaimana perumpamaan 'tumbuhan','tanaman','binatang ternakan -lembu' dalam ayat Al-Quran 1400 tahun dahulu menunjukkan ekonomi atau hasil pendapatan pada masa kini. Ini saya gunakan buku "the Joseph Cycle" yang juga menggunakan perumpamaan. Ada banyak sesawang yang lain yang saya boleh seperti <ref>[http://mysabil.blogspot.com/2007/07/7-tahun-makmur-7-tahun-kemarau.html],blog sysabil.</ref> dan <ref>[http://ghazaliabu.blogspot.com/2008/04/7-tahun-kitaran-ekonomi-berdasarkan.html]7 Tahun kitaran Ekonomi berdasarkan Surah Yusuf</ref>
* bagaimana kemelesetan di Amerika untuk 7 tahun pada 1958 pada waktu itu saham meningkat. Saya akan gunakan rujukan kepada bahawa kemelesatan pada waktu itu adalah [https://en.wikipedia.org/wiki/Stagflation 'stagflation']. Kemelesetan bercampur inflasi yang besar bersahaam stagflasi menyebabkan harga naik termasuk harga saham. Ini boleh dilihat dalam wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Recession_of_1958 di mana tertulis "Normally prices fall during recessions but this time they went up" atau diterjemah "Selalunya harga akan turun sewaktu kemelesatan tetapi kali ini ia naik"
 
Rujukan yg diperlukan ialah ke sumber sahih. Ya, tolong beritahu jika tidak. Semua rujukan ke wikipedia lain bukannya sendiri. Saya hendak masukkan laman web lain tapi ia mungkin tidak boleh dipercayai.
 
Mengenai konsep. Bukan mengenai buku.
<references />
 
[[Pengguna:Dzulfariz bin Azman|Ibnu Sa&#39;aidin]] ([[Perbincangan pengguna:Dzulfariz bin Azman|bincang]]) 03:20, 30 Mei 2014 (UTC)
Kembali ke laman "Dua Sub Kitaran Hayat Ekonomi".