Pegawai memerintah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg: Suntingan mudah alih
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg: Suntingan mudah alih
Baris 32:
Walaupun memegang perintah dalam erti kata yang sama seperti pegawai-pegawai lain, individu yang bertanggungjawab bagi sesuatu [[platun]], unit terkecil tentera diketuai oleh seorang [[pegawai yang bertauliah]], kebiasaannya [[leftenan | Leftenan Muda]], adalah dirujuk sebagai [[ketua platun]], tidak komander platun. Pegawai ini tidak mempunyai perintah tentera di bawahnya tetapi tidak mempunyai banyak tanggungjawab yang wujud arahan untuk echelons lebih tinggi. Sebagai contoh, ketua platun tidak boleh mengeluarkan [[hukuman bukan kehakiman ]].
 
[[Pegawai tidak bertauliah]] boleh dikatakan ''menjaga'' tertentu unit-unit tentera yang lebih kecil. Mereka tidak boleh, bagaimanapun, memegang ''pemerintahan'' arahankerana mereka kekurangan pihak berkuasakuasa diperlukan yang diberikan oleh [[ketua negara]] untuk berbuat demikian.
 
[[Pegawai Waran]] di [[AmerikaAngkatan SyarikatTentera angkatanAmerika tenteraSyarikat]] adalah pegawai kerjaya-trek yang boleh, dan kadang-kadang buat, memegang jawatan-jawatan perintah dalam unit khusus tertentu, iaitu [[AngkatanPasukan Khas (Tentera Amerika Syarikat Tentera) | AngkatanPasukan Khas]] dan [[Pasukan Udara Amerika Syarikat Tentera Cawangan Penerbangan |Pasukan PenerbanganUdara Tentera Darat]]. Walau bagaimanapun, pegawai waran biasanya tidak perintah jika pegawai bertauliah hadir; biasanya mereka berkhidmat sebagai [[Pegawai Eksekutif ]] ([[kedua-dalam-perintah | 2IC]]).
 
===Tentera Udara===