Douglas MacArthur: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 43:
'''Douglas MacArthur''' (26 Januari 1880{{spaced ndash}}5 April 1964) ialah seorang Jeneral [[Jeneral Tentera Darat|lima bintang]] Amerika dan [[Fil Marsyal]] [[Tentera Darat Filipina]] yang telah menjadi [[Ketua Turus Tentera Darat Amerika Syarikat]] semasa era 1930an dan memainkan peranan penting dalam [[Perang Pasifik|Kancah Pasifik]] sewaktu Perang Dunia II. Beliau menerima [[Medal of Honor]] bagi khidmat baktinya dalam [[Kempen Filipina (1941–42)|Kempen Filipina]], yang mana menjadikan beliau dan bapanya [[Arthur MacArthur, Jr.]] sebagai anak beranak pertama yang dianugerahkan pingat tersebut. Beliau merupakan salah seorang dari hanya lima pegawai kanan yang naik ke pangkat Jeneral Besar dalam Tentera Darat A.S. dan satu-satunya orang yang menjadi Fil Marsyal dalam Tentera Filipina.
 
Dibesarkan dalam [[anak nakal Tentera (subbudaya US)|keluarga tentera]] disemasa [[AmerikaZaman Lamakoboi BaratAmerika]], MacArthur adalah [[valedictorian]] di [[TMI - The Episcopal Sekolah Texas | Akademi Tentera West Texas] Barat]] dan [[First Kapten Kadet]] didalam [[Akademi Tentera Amerika Syarikat]] di West Point, di mana beliau lulus atastempat kelaspertama tahunbagi kelas 1903. Semasa 1914 [[Amerika Syarikat menduduki Veracruz]] pada tahun itu]1914, diabeliau menjalankan [satu misi [[peninjauan ketenteraan]] misi, yang mana beliau telah dicalonkan untuk pingat Medal of Honor. Pada tahun 1917, beliau telah dinaikkan pangkat dari nada majorMejar ke Kolonel dan menjadi ketuaKetua kakitangan yangStaf [[BahagianDivisyen Infantri keKe-42 (Amerika Syarikat) |Divisyen keKe-42 (Rainbow) Bahagian]]. Dalam pertempuran di [[Medan Barat depan (Perang Dunia I) |Barisan Barat Front]] semasa Perang Dunia I, beliau dinaikkan pangkat brigadierBrigedier generalJeneral, sekali lagi telah dicalonkan untuk Medal of Honor, dan telah dianugerahkan [[Perkhidmatan Cemerlang Cross (Amerika Syarikat) |Distinguished Perkhidmatan CemerlangService Cross]] sebanyak dua kali dan [[Silver Star]] sebanyak tujuh kali.
 
Dari tahun 1919- hingga 1922, MacArthur berkhidmatbertugas sebagai [[Penguasa Akademi Tentera Amerika Syarikat | PenguasaSuperintenden Akademi Tentera Amerika Syarikat]] di West Point, di mana beliau cuba satumembuat beberapa siri pembaharuan. Tugasan seterusnya adalah di Filipina, di mana pada tahun 1924 beliau memainkan peranan penting dalam quelling yangmematahkan [[FilipinaPemberontakan Pengakap DahagiFilipina]]. Pada tahun 1925, beliau menjadi umumMejar Jeneral termuda utamadalam Tentera Darat. Beliau berkhidmatbertugas di mahkamah mempertahankantentera diri daripada BrigadierBrigedier Jeneral [[Billy Mitchell]] dan menjadi Presiden [[Amerika Syarikat Jawatankuasa Olimpik | Jawatankuasa Olimpik Amerika]] semasa [[Sukan Olimpik Amsterdam 1928|Sukan Olimpik Musim Panas]] di Amsterdam. Pada tahun 1930, beliau menjadi Ketua Turus Tentera Darat Amerika Syarikat Tentera Darat. OlehDengan itu, beliau terlibat dalam pengusiran penunjuk perasaan[[Tentera Bonus Tentera]] penunjuk perasaan dari Washington, DC pada tahun 1932, dan penubuhan danserta organisasi yangpenyusunan [[Kor Pemuliharaan Kor Awam]]. Beliau bersara dari Tentera Darat Amerika Syarikat pada tahun 1937 untuk menjadi [[Pejabat Penasihat TenteraKetenteraan kepada Kerajaan Komanwel di Filipina | Penasihat TenteraKetenteraan kepada Kerajaan Komanwel di Filipina]].
 
MacArthur dipanggil semula untuk tugas aktif bertugas pada tahun 1941 sebagai komanderPanglima [[Amerika Syarikat Angkatan Tentera Darat Amerika Syarikat di Timur Jauh.]]. SatuBeberpa siri bencana diikutiberlaku, bermula dengan kemusnahan tentera udara beliau pada 8 Disember 1941, dan pencerobohan dari Filipina oleh Jepun. Angkatan MacArthur tidak lama lagi dipaksa untuk menarik balik kepada [[Bataan]], di mana mereka bertahan hingga Mei 1942. Pada bulan Mac 1942, MacArthur, keluarganya dan kakitangannya meninggalkan berdekatan Pulau [[Corregidor Pulau]] di [[PT bot]] dan [[melarikan diri Douglas MacArthur dari Filipina | melarikan diri ke Australia]], di mana MacArthur menjadi [[Komander Tertinggi Berikat | KomanderPemerintah Tertinggi]], [[KepulauanWilayah Pasifik KawasanBarat Daya (arahanpemerintahan) |Wilayah Pasifik Kawasan Barat Daya]]. Untuk pembelaannya dari Filipina, MacArthur telah dianugerahkan Pingatpingat Medal of KehormatanHonor. Setelah lebih dua tahun berjuang di Pasifik, diabeliau dipenuhimemenuhi janji untuk kembali ke Filipina. Beliau secara rasmi diterimamenerima [[Penyerahan Jepun |penyerahan penyerahankalah Jepun]] pada 2 September 1945, dan menyelia [[pendudukan Jepun]] 1945-1951. Sebagai pemerintah berkesan Jepun, beliau menyelia menyapu perubahan pantas ekonomi, politik dan sosial.. Beliau mengetuai [[Markas Bangsa-Bangsa Bersatu Perintah]] di [[Perang Korea]] sehingga dia [bantuan [Presiden Truman memecat Jeneral Douglas MacArthur | dikeluarkan dari perintah]] oleh Presiden [[Harry S. Truman]] pada 11 April 1951 . Beliau kemudiannya menjadi Pengerusi Lembaga [[Remington Rand]].
 
[[Jeneral Tentera Darat]] MacArthur ialah tokoh tentera [[Amerika Syarikat]] yang menonjol di Medan Pasifik semasa [[Perang Dunia II]], MacArthur terselamat semasa serangan [[Jepun]] terhadap [[Filipina]] pada tahun 1941, berjanji “Saya akan kembali.” Beliau melakukannya pada Januari 1945. Apabila Laksamana Armada [[Chester Nimitz]] mengarah pasukan Amerika di Pasifik Tengah, MacArthur memimpin kemaraan di barat daya. Pada akhir perang beliau menerima penyerahan kalah Jepun diatas kapal perang, U.S.S. Missouri.