Walter Warlimont: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Baris 66:
Dengan kekalahan Jerman pada Mei 1945, Warlimont telah ditahan sebagai tawanan perang.
 
Pada bulan Oktober 1948, Warlimont telah dibicarakan sebagai [[penjenayah perang]] di hadapan [[Perbicaraan Nuremberg|tribunal tentera]] [[Amerika Syarikat]] dalam [[Perbicaraan Panglima Tertinggi]] kerana beliau menyampaikan arahan Hitler supaya komando tentera Bersekutu perlu dihapuskan dan bukan ditahan sebagai tawanan perang, iaituyang dipanggil sebagai [[Perintah Komando]]. Walaupun beliau berhujah bahawa beliau cuba untuk melemahkan arahan Hitler, beliau telah disabitkan kesalahan dan dihukum penjara seumur hidup. Walau bagaimanapun, pada tahun 1951 hukumannya dikurangkan kepada 18 tahun. Pada tahun 1957 terdapat pengampunan untuk banduan tertentu, dan beliau akhirnya dibebaskan daripada [[Penjara Landsberg]]. Selepas perang beliau terlibat dalam pelbagai penulisan kajian sejarah perang.
 
Pada tahun 1962, Warlimont menulis sebuah buku bertajuk ''Di dalam Markas Hitler 1939-1945''.
Baris 78:
{{Quote|Warlimont menjadi terkenal, bersama Keitel dan Jodl, sebagai salah seorang pegawai Jerman yang paling setia kepada Hitler dan akhirnya dihukum penjara 18 tahun pada 1949 sebagai penjenayah perang kecil....}}
 
Warlimont telah ditemuramah untukbagi dua episod ''[[The World at War]]'': #3 "[[France Falls]]" (Mei-Jun 1940) dan #5 "Barbarossa" (Disember-Jun 1941). Beliau meninggal dunia di [[Kreuth]] berhampiran [[Tegernsee]].
 
== Petikan ==