Walter Warlimont: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Zayn al aziz (bincang | sumb.)
Baris 37:
== Perang Dunia II ==
 
Pada akhir tahun 1938, Warlimont menjadi OperasiPegawai Kanan Pegawai Staf Operasi kepada KetuaJeneral [[Wilhelm Keitel]]. Ini adalah kedudukan yang didambakan, dan sebagainya antara September 1939 dan September 1944 beliau berkhidmat sebagai Timbalan Ketua Turus Operasi ('' Wehrmachtführungsstab '': WFSt: Angkatan Tentera Operasi). KetuaJeneral Jodl adalah pegawai atasannya, yang berkhidmat sebagai Ketua Turus Operasi, yang bertanggungjawab untuk semua strategical, eksekutif dan perang-operasi perancangan.
 
Semasa berkhidmat di ini kakitangan perancangan operasi ketenteraan, pada awal tahun 1939 beliau telah membantu dalam membangunkan beberapa Jerman rancangan pencerobohan tentera Poland. Pada 1 September 1939, pasukan tentera Jerman menyerang Poland, dengan itu memulakan Perang Dunia II.
 
Tahun 1940 menyaksikan kenaikan pangkatnya kepada '' Generalmajor '' dan beliau telah membantu dalam membangunkan pelan serangan Perancis. Pada tahun 1941, beliau terus membantu dalam membangunkan operasi pencerobohan ke Rusia. Ini yang diperolehi promosi untuk '' Generalleutnant '' pada tahun 1942.
 
Kemajuan mendadak pangkat hampir terpercit keluar pada 3 November 1942 apabila beliau telah dilepaskan daripada pekerjaannya selepas seorang pegawai junior gagal untuk memproses mesej dari Field Marshal [[Erwin Rommel]] cukup segera. Walau bagaimanapun, hanya lima hari kemudian beliau telah dipanggil semula untuk bertugas untuk melawat Perancis [[Kerajaan Vichy]] di Perancis untuk menyelaraskan pertahanan wilayah penjajah mereka daripada penjajahan mungkin oleh pihak Berikat.
 
Pada bulan Februari 1943, Warlimont mengembara ke [[Tunis]] untuk berbincang dengan [[Erwin Rommel | Rommel]] sama ada atau tidak orang-orang Jerman harus meninggalkan [[Afrika Utara]].
 
Pada awal tahun 1944, Warlimont telah dinaikkan pangkat ke '' KetuaGeneral der Artillerie ''. Sebagai Timbalan PanglimaKetua Staf Operasi Angkatan Tentera Staf Operasi, beliau terus memberikan taklimat hampir setiap hari untukkepada Hitler mengenai status operasi tentera Jerman.
 
Pada [[pendaratan D-Day | D-Day]], apabila pihak Berikat menyerang [[Normandy]], Perancis, Warlimont menelefon Ketua Jodl untuk meminta kereta kebal Jerman di Normandy perlu dibebaskan untuk menyerang penceroboh Bersekutu. Jodl menjawab bahawa beliau tidak mahu untuk membuat keputusan itu; mereka perlu menunggu sehingga Hitler bangun. Apabila Hitler bangun dan membenarkan pelepasan daripada kereta-kereta kebal untuk balas menyerang, ia sudah terlambat untuk menumpulkan serangan Bersekutu yang berjaya. Pada hari berikutnya, Hitler dihantar Warlimont untuk memeriksa pertahanan Jerman di [[Itali]].
 
Pada 20 Julai 1944, Warlimont telah tercedera ketika Naas [[Plot 20 Julai Plot |cubaan pengeboman pembunuhanmembunuh]] terhadap Hitler di bangunan perang taklimat di [[Rastenburg]]. Dia mengalami gegaran ringan kepala. Kemudian pada hari dia menelefon Field Marshal [[GüntherGunther von Kluge]] dan meyakinkannya bahawa Hitler masih hidup; ini mendorong von Kluge tidak terus dalam rampasan kuasa anti-Hitler. Walaupun Warlimont cedera bersama Hitler, walau bagaimanapun, beliau telah dilihat sebagai salah mungkin telah terlibat dalam konspirasi anti-Hitler. Walaupun begitu, beliau lambat menerima khas [[Badge Luka | 20 Julai Luka Badge]], yang telah dianugerahkan hanya kepada mereka beberapa yang cedera atau terbunuh dalam letupan 20 Julai ini.
 
Pada 22 Julai, Warlimont pergi ke Perancis untuk bertemu dengan Field Marshal Rommel (yang telah cedera seminggu lebih awal oleh serangan pesawat Bersekutu), dan pembantu laut Rommel Naib Laksamana [[Friedrich Ruge]], untuk membincangkan keadaan medan perang semakin merosot di Normandy .