Aisyah Abu Bakar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
Sayyidatina '''Aisyah binti Abu Bakr''' (lahir [[612]] - meninggal dunia [[678]]) ({{lang-ar|عائشة}}, 'Ā'isyaṯ, "yang hidup") adalah [[isteri-isteri Nabi Muhammad s.a.w.|isteri ketiga]] [[Nabi Muhammad]]. Dalam sejarah [[Islam]], sebagaimana isteri-isteri baginda yang lain, beliau turut dikenali dengan "[[Ibu Orang Beriman]]" (''Ummul Mukminin'') seperti yang disebut dalam [[al-Quran]] (33:6). Beliau telah bertunang dengan [[Nabi Muhammad]] pada umurnya enam tahun dan berkahwin dengan Nabi Muhammmad pada umur sembilan tahun.
 
Menurut pandangan Sunni, AishahAisyah telah memainkan peranan penting dalam sejarah awal Islam, ketika Nabi Muhammad hidup dan ketikaselepas Nabi Muhammad telah meninggal duniawafat. DianggapBeliau juga dianggap oleh orang ramai sebagai isteri kesayangannyakesayangan baginda, diabeliau adalahjuga dianggap sebagai seorang tokoh yang aktif dalam pelbagai acara dan seorang saksi yang penting untuk banyak lagiperistiwa Islam yang awal. AishahAisyah menyumbang kepada pertumbuhan, pembangunan, dan kefahaman Islam. SebagaiBeliau modelmemaikan peranan untukdalam jumlahpenyampaian yangriwayat, besarkisah daripadahidup yangdan lainamalan ditambahserta kepadadoa simbolyang beliaupernah sebagaidilakukan perunding mengenai doa dan amalanoleh Nabi Muhammad saw, tidak lama lagi memperkenalkan dirinya ke dalam dunia politik{{Saw}}.
 
Selepas kewafatan Nabi Muhammad {{Saw}}, AishahAisyah telah sedia terlibat dalam meneruskan mesej beliaubaginda. DiaBeliau hadirhidup melaluisemasa pemerintahan sekurang-kurangnya empat khalifah pertama. Bapanya menjadi khalifah pertama untuk berjayamenggantikan pentadbiran Nabi Muhammad; namanya ialah Abu Bakar{{Saw}}. Khalifah kedua, [[Umar Al-Khattab|Umar]], kemudian berjayamenggantikan [[Abu Bakr.Bakar Padaas-Siddiq|Abu masaBakar]] pemerintahansebagai khalifah[[Khulafa ketiga Aishahal-Rasyidin|Khalifah memberontakIslam]]. DiaSelepas tidakkematian sepenuhnyaKhalifah meluluskankedua, amalan[[Uthman beliau banyak kali. Selepas kematianbin Affan|Uthman]], Aishah mahuAisyah membalas dendam kematiannya dalam [[Perang Unta|peperangan unta]]. Dia menjadi mudahBeliau terlibat dalam pertempuran dengan memberi ucapan, dan menunggang unta beliau di dalamnya.
 
==Perkahwinan==