Ahmed Deedat: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Smim90 (bincang | sumb.)
Baris 26:
== Profil ==
=== Masa kecil ===
Ahmed Hoosen Deedat dilahirkan di daerah [[Surat, Gujarat, India]], pada tahun 1918. Beliau tidak dapat kekal bersama ayahnya sehingga tahun [[1926]]. Ayahnya adalah seorang [[penjahit]], akibat dari profesinyapekerjaan ayahnya itu, (ayah Deedat)ayahnya telah mengambil keputusan untuk berhijrah / berimigrasi ke [[Afrika Selatan]] tidak lama setelah kelahiran Ahmed Deedat.
{{BM}}
Ahmed Hoosen Deedat dilahirkan di daerah [[Surat, Gujarat, India]], pada tahun 1918. Beliau tidak dapat kekal bersama ayahnya sehingga tahun [[1926]]. Ayahnya adalah seorang [[penjahit]], akibat dari profesinya itu (ayah Deedat) telah berhijrah / berimigrasi ke [[Afrika Selatan]] tidak lama setelah kelahiran Ahmed Deedat.
 
Tanpa pendidikan formal dan untuk menghindari dari kemiskinan yang amat larat, Ahmed Deedat telah pergi ke Afrika Selatan untuk mendapatkan kehidupan yang lebih baik bersama ayahnya pada tahun [[1927]]. Perpisahan Deedat dengan ibunya pada tahunakibat kepergiannyapemrgiannya ke [[Afrika Selatan]] untuk menyusulbersama ayahnya itu adalah saat terakhir ia bertemu dengan ibunya dalam hidupnya kerana ibunya telah meninggal dunia beberapa bulan kemudian (dari tarikh penghijrahan Deedat bersama ayahnya ke Afrika Selatan).
 
Di negeri yang asing, seorang [[anak]] [[lelaki]] kecil berusia 9 tahun tanpa berbekal pendidikan formal dan penguasaan [[bahasa Inggeris]] telah mula menyiapkan peranan yang harus dimainkannya berpuluh-puluh tahun kemudian tanpa disedarinya.
 
Dengan ketekunannya dalam belajar, anak lelaki kecil tersebut (yakni Deedat) tidak hanya dapat mengatasi hambatan bahasa asing, tetapi juga unggul di sekolahnya. Kegemaran dan hobi Deedat dalam membaca telah menolongnya untuk memudahkan dirinya mendapatkan promosi pendidikan sehingga beliau tamat pendidikan pada darjah 6. Kekurangan pembiayaan pelajaran menyebabkan sekolahnya tertunda dan di awal usia 16 tahun untuk pertama kalinya ia bekerja dalam bidang runcitperuncitan.
 
Yang penting sekali adalah pada tahun 1936, sewaktu beliau bekerja di kedai Muslim berdekatan sebuah sekolah menengah [[Kristian]] di pantai selatan Natal. Penghinaan yang tidak henti-henti dari siswa Misionaris menantangmenentang [[Islam]] selama kunjungan mereka ke kedai Muslim telah menanamkan keinginan beliau yang membara untuk melakukan aksi menghentikan propaganda Kristianmisionari yang salah itutersebut.
 
=== Mempelajari kitab Bible ===
Ahmed Deedat telah berjaya menemui sebuah buku berjudul [[Izharul-Haq]] yang bererti mengungkapkan kebenaran. Buku ini berisi teknik-teknik dan keberhasilan usaha-usaha umat Islam di India yang sangat besar dalam membalas gangguan Misionaris Kristian selamaketika era penaklukan Inggeris dan pemerintahan India. Secara khusus, idea untuk menangani debat telah berpengaruh besar dalam jiwa dan diri Ahmed Deedat. Ahmed Deedat juga turut menghafaz [[Al-Quran]] sehinggakan beliau digelar Al-[[Hafiz]].
 
Beberapa minggu setelah itu, Ahmed Deedat membeli [[Injil]] pertamanya dan mula melakukan debat dan diskusi dengan siswa-siswa [[misionaris]]. Ketika siswa misionaris tersebut mundur dalam menghadapi hujah balik Ahmed Deedat, beliau secara peribadi telah memanggil guru teologi Kristian kepada siswa-siswa misionaris untuk berdebat bersamanya, bahkan pendeta-pendeta Kristian di daerah tersebut juga turut diajak berdebat bersama Deedat.
 
Keberhasilan-keberhasilan ini telah memacu Ahmed Deedat untuk berdakwah. Bahkan perkahwinan, kelahiran anak, dan persinggahan sebentar selama tiga tahun ke [[Pakistan]] sesudah kemerdekaannya tidak mengurangkan keinginannya untuk membela Islam dari penyimpangan-penyimpangan yang memperdayakan hasil dari para misionaris Kristian yang tidak bertanggungjawab.
 
Dengan semangat misionariskental untuk menyebarkan agama Islam, Ahmed Deedat telah membenamkan dirinya pada sekumpulandalam kegiatan lebihdakwah dariselama tiga dekad yanglebih akan3 datangdekat. Beliau memimpin kelas bagi subjek Injil dan memberi sejumlah kuliah ilmu. Beliau mendirikan As-Salaam, sebuah institut untuk melatih para pendakwah Islam. Ahmed Deedat, bersama-sama dengan keluarganya, hampir seorang diri mendirikan bangunan-bangunan termasuk Masjid yang masih dikenali sehingga saat ini.
 
Ahmed Deedat adalah anggota paling awal yang menganggotai ''Islamic Propagation Centre International'' (IPCI) dan menjadi Presidennya, sebuahsuatu posisijawatan yang dipegangnyadisandangnya sampai tahun 1996. Ia menerbitkan lebih dari 20 buku dan menyebarkan berjuta-juta salinan secara percuma.
 
Ahmed Deedat mengirimmengirimkan beribu-ribu bahan kuliah ke seluruh dunia dan berdebat dengan penyebar-penyebar Injil pada debat umum. Beribu-ribu orang telah memeluk Islam atas Rahmat Allah serta hasil usahanya yang tidak pernah mengenal erti penat lelah.
 
Sebagai penghargaan yang tertinggi untuk prestasinya yang bersejarah itu, beliau telah dianugerahkan penghargaaan antarabangsa dari [[Raja Faisal]] pada tahun [[1986]]. Penghargaan berprestij yang sangat berharga dalam dunia Islam.