Gerhana matahari: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Baris 204:
Cara yang paling selamat untuk melihat cakera Matahari adalah dengan unjuran tidak langsung. Ini boleh dilakukan dengan memancarkan imej cakera pada sekeping kertas putih atau kad menggunakan sepasang binokular (dengan salah satu daripada kanta dilindungi), teleskop, atau sekeping kadbod dengan lubang kecil padanya (kira-kira 1 mm diameter), sering dipanggil [[kamera lubang jarum]]. Imej unjuran Matahari kemudian boleh dengan dilihat selamat; teknik ini boleh digunakan untuk melihat [[tompok matahari]], dan juga gerhana. Perhatian perlu diambil, bagaimanapun, untuk memastikan bahawa tidak ada yang melihat terus melalui projektor (teleskop, lubang jarum, dll). Melihat cakera Matahari pada skrin paparan video (yang disediakan oleh [[video kamera]] atau [[kamera digital]]) juga selamat, walaupun kamera itu sendiri boleh rosak akibat pendedahan langsung kepada Matahari. Pencari pandangan optik disediakan dengan beberapa kamera video dan digital tidak selamat.
 
Dalam laluan gerhana separa, kita tidak akan dapat melihat korona atau langit hampir gelap sepenuhnya, namun, bergantung kepada berapa banyak cakera matahari terlindung, sedikit penggelapan boleh dikesan. Jika dua pertiga atau lebih daripada matahari terlindung, maka kesan yang dapat diperhatikan adalah di mana siang itu kelihatan samar-samar, seolah-olah langit mendung, tetapi objek masih membentuk bayang-bayang yang tajam.
<!--
In the partial eclipse path one will not be able to see the corona or nearly complete darkening of the sky, yet, depending on how much of the sun's disk is obscured, some darkening may be noticeable. If two-thirds or more of the sun is obscured, then an effect can be observed by which the daylight appears to be dim, as if the sky were overcast, yet objects still cast sharp shadows.
 
=== TotalityKepenuhan ===
<!--
It is safe to observe the total phase of a solar eclipse directly with the unaided eye, binoculars or a telescope, only when the Sun's photosphere is completely covered by the Moon. During this period the sun is too dim to be seen through filters. The Sun's faint [[corona]] will be visible, and the [[chromosphere]], [[solar prominence]]s, and possibly even a [[solar flare]] may be seen. However, viewing the Sun after totality can be dangerous.
[[Fail:TheSun beads.jpg|thumb|[[Baily's beads]]]]