Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kamalzack (bincang | sumb.)
Kamalzack (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 104:
 
== Manfaat ==
TPPA ialah satu bentuk [[perjanjian perdagangan bebas]] yang mempunyai banyak manfaat. Perjanjian ini melibatkan 12 negara yang mewakili 40% daripada jumlah [[Keluaran dalam negara kasar|Keluaran Dalam Negara Kasar]] (KDNK) yang bernilai US$107.5 trilion, &nbsp;dan merangkumi &nbsp;793 juta penduduk.<ref>[http://useconomy.about.com/od/Trade-Agreements/fl/What-Is-the-Trans-Pacific-Partnership.htm What is the Trans-Pacific Partnership?]</ref> Walaupun perjanjian ini tidak melibatkan China, kawasan bagi negara yang terlibat dalam perjanjian TPPA ini merupakan yang terbesar di dunia, lebih besar daripada kawasan [[Perjanjian Perdagangan Bebas Amerika Utara]] atau North American Free Trade Agreement (NAFTA).
 
Seperti kebanyakan perjanjian perdagangan, TPPA memansuhkan [[tarif]] terhadap barangan dan perkhidmatan antara negara anggota yang boleh membawa kepada harga yang lebih murah untuk barangan dan perkhidmatan. Ia juga dijangka akan menghapuskan halangan bukan tarif untuk perdagangan dan mengharmoni dan menyeragamkan undang-undang dan peraturan antara negara anggota.
Baris 119:
== Pautan luar ==
*[http://fta.miti.gov.my/index.php/pages/view/tppa Teks penuh perjanjian TPPA (Inggeris)]
*[http://fta.miti.gov.my/miti-fta/resources/MITI_TPPA.pdf http://fta.miti.gov.my/miti-fta/resources/MITI_TPPA.pdf TPPA: Jawapan Kepada Kebimbangan, Salah Faham dan Tuduhan]
 
== Rujukan ==