Jalan Syed Putra: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Baris 21:
 
== Mercu Tanda ==
Di kemudi lebuh raya adalah Wisma Tun Sambathan, yang berdiri tinggi berbanding struktur lain di kawasan itu. Sekitar bangunan ini adalah bank-bank dan pejabat kecil termasuk Kawasan Kewangan Darul Takaful, yang pada asalnya adalah bangunan UMBC Bank dan kemudian pejabat Sime Darby Securities.
 
[[Sekolah Perempuan Kuen Cheng]], salah satu sekolah terkemuka negara, terletak bersebelahan [[Istana Negara, Jalan Istana|Istana Negara]], yang terletak di antara Jalan Syed Putra dan Jalan Kuching. Tokong seperti Yuen Tong Chee menambahkan rona merah kepada pinggiran jalan tersebut. Masih terdapat banyak rumah-rumah kedai lama di sepanjang jalan yang tidak dapat banyak trafik. Ia biasanya menampung masyarakat setempat di Robson Hill.
 
Lebih jauh di lebuh raya terletak pusat latihan KEMAS yang dikendalikan oleh Kementerian Luar Bandar dan Wilayah. Ibu pejabat Persatuan Perancangan Keluarga dan Home Belia Antarabangsa Malaysia Selangor dan Wilayah Persekutuan juga terletak di sepanjang jalan.
 
Struktur baru yang juga telah membuat kehadirannya dirasai adalah [[Mid Valley Megamall]] yang terletak di hujung lebuh raya, perubahan ketara dari zaman kegemilangan lebuh raya itu.
 
== Infrastruktur ==