Calvinisme: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 58 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q101849
Shengwei95 (bincang | sumb.)
Baris 16:
 
Aliran Calvin cepat berkembang di [[Eropah]] terutama [[Scotland]] pimpinan [[John Knox]], di [[Jerman]], [[Perancis]], [[Hungary]], [[Transylvania]] dan [[Poland]]. Calvinisme turut popular di bahagian [[Skandinavia]], terutama [[Sweden]].
 
== Doktrin ==
Teologi Calvinis kadang-kadang dikenal pasti dengan [[lima pokok Calvinisme]], atau disebut juga doktrin rahmat, yang merupakan sebuah respon mata demi mata terhadap lima mata dari [[Remonstrans Arminian]] (lihat [[Sejarah perdebatan Calvinis-Arminian]]) dan yang berfungsi sebagai sebuah ringkasan daripada keputusan yang dihasilkan oleh [[Sinode Dort]] tahun [[1619]]. Calvin sendiri tidak pernah digunakan seperti model dan tidak pernah diperangi secara langsung oleh [[Arminianisme]].
 
Kelima mata itu berfungsi sebagai ringkasan perbezaan antara Calvinisme dan Arminianisme, tetapi bukan sebagai ringkasan lengkap dari tulisan Calvin atau teologi gereja-gereja Reformed pada umumnya. Dalam bahasa Inggeris, kadang-kadang dikenali dengan singkatan TULIP:
 
{{Anchor|TULIP}}
* '''''T''' otal depravity '' ([[Kerosakan total]])
* '''''U''' nconditional election '' ([[Pemilihan tanpa syarat]])
* '''''L''' imited atonement '' ([[Penebusan terhad]])
* '''''I''' rresistible grace '' ([[Anugerah yang tidak dapat ditolak]])
* '''''P''' erseverance of the saints '' ([[Ketekunan orang-orang kudus]])
 
Walaupun ini urutannya berbeza daripada Kanon dari Dort. Inti dari penegasan kanun ini adalah bahawa Allah mampu menyelamatkan setiap orang yang kepadanya telah diberikan rahmat dan bahawa apa yang dilakukan-Nya tidak dapat digagalkan oleh kefasikan atau ketidakmampuan manusia.
 
[[Kategori:Kristian]]