Silur: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Amir Hamzah 2008 (bincang | sumb.)
k Amir Hamzah 2008 telah memindahkan laman Silures ke Usia Silures
Gregorio02 (bincang | sumb.)
Ejaan sebenar ialah Silur menurut dewan bahasa dan pustaka
Baris 1:
'''Zaman SiluresSilur'''<ref>[http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=silures Silures] Pusat Rujukan Persuratan Melayu @ DBP</ref> merupakan era ketiga Zaman Paleozoik (438 hingga 410 juta tahun dahulu). Cuaca ZaamnZaman SiluresSilur lebih panas berbanding Zaman Ais pada akhir [[Zaman Ordovisi]] dan hidupan terus membiak. Di samping itu, paras laut meningkat dan daratan baru muncul akibat perlanggaran plat tektonik. Justeru, tumbuhan mampu hidup dan membiak di daratan dengan adanya rantaian makanan di daratan.
 
== Benua Zaman Silures ==
Benua [[Gondwana]] berada di hemisfera selatan seperti di [[Zaman Ordovisi]] manakala [[Siberia]] pula berada 180 darjah daripada kedudukan sekarang. Di antara benua [[Laurentia]] dan [[Baltica]] adalah [[Atlantik Lama]] (kemudian berpecah pada hujung Zaman Silures dan menjadi [[Euromerica]]).
 
== Apakan ciri-ciri organisma pada Zaman SilureaSilur? ==
Hidupan Zaman SilurianSilur ialah haiwan tanpa tulang belakang seperti [[Graptolit]], [[Euripterid]] dan jenis bercangkerang. Bagaimanapun, nautilius dan trilobit yang banyak di Zaman OrdovicianOrdovisi semakin berkurang. Selain itu, haiwan vertebrat mula muncul terutama ikan bertulang rahang seperti akatodia. Haiwan seperti serangga dan labah-labah juga muncul.
 
== Haiwan-haiwan baru pada Zaman Silures ==