Yōkai: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 25 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q503186
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 5:
Ahli pengkaji budaya rakyat Jepun dan sejarawan menggunakan istilah ''yōkai'' sebagai "'''fenomena''' ajaib atau ghaib kepada pemberi maklumat". Dalam [[Zaman Edo]], ramai artis, seperti [[Toriyama Sekien]], telah mencipta ''yōkai'' yang dirujuk daripada budaya rakyat ataupun menerusi buah fikiran mereka sendiri, dan pada masa kini kebanyakan daripada ''yōkai'' ciptaan mereka ini (misalnya Kameosa dan Amikiri) tidak dianggap sekadar legenda.{{Fact|date=Februari 2007}}
 
Sesetengah ''yōkai'' cuba untuk mengelak daripada bertemu dengan manusia; mereka umumnya menduduki kawasan-kawasan terpencil yang jauh daripada kediaman manusia. ''Yōkai'' yang lain pula, malangnya, memilih untuk tinggal berdekatan kawasan petempatan manusia di atas sifat mereka yang tertarik kepada manusia; mereka mungkin tertarik kepada ciri-ciri kediaman manusia yang selesa dan panas, ataupun minyak yang digunakan manusia untuk mencipta api. ''Yōkai'' secara tradisionalnya dikaitkan dengan [[api]], arah timur laut serta [[musim panas]], diketika mana waktu ini dunia manusia adalah paling dekat dengan dunia ghaib. ''Yōkai'' dan ''obake'' seringkali digambarkan dalam penyamaran yang melucukan namun tetap mengerikan.
 
[[Pelukis manga]] bernama [[Shigeru Mizuki]] telah memperkenalkan banyak jenis ''yōkai'' di dalam karya-karyanya sejak tahun [[1960-an]] (contoh; perwira ''yōkai'' satu mata iaitu ''[[Ge Ge Ge no Kitaro]]''). Koleksi [[kwaidan|cerita-cerita hantu]] Jepun [[Lafcadio Hearn]] berjudul ''[[Kwaidan: Stories and Studies of Strange Things]]'' mengandungi kisah-kisah [[yurei|yūrei]] dan ''yōkai'' seperti [[Yuki-onna]].
 
== Lihat juga ==
Baris 14:
*[[Obake]]
*[[Shigeru Mizuki]]
*[[Agama Ryukyu#Makhluk ajaib|Kijimunaa]] dan makhluk-makhluk legenda lain daripadadari Kepulauan Ryukyu
*[[Onryō]]
*[[Senarai makhluk-makhluk legenda dalam mitologi Jepun]]