Kecamatan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Daerah administrasi Indonesia}}
 
'''Kecamatan''' adalahialah sebuah pembahagian [[pentadbiran]] di negara [[Indonesia]] di bawah [[Daerah Tingkat II]]. Sebuah kecamatan diterajui oleh seorang [[camat]] dan dipecah kepada beberapa [[kelurahan]].
 
Untuk memudahkan kefahaman, secara sinonimnya taraf kecamatan adalah seperti sebuah mukim jika di Malaysia. Manakala camat pula boleh dirujuk sebagai Ketua Mukim. Setiap kecamatan mempunyai beberapaibeberapa [[kelurahan]] atau sinonimnya seperti desa atau beberapa kawasan perkampungan.
 
Dalam bahasa Inggeris perkataan '''kecamatan''' seringkali diterjemahkan kepada ''sub-district'', meskipun tidak sedikit pula dokumen kerajaan Indonesia menerjemahkannyameterjemahkannya sebagai Daerah,. Hal ini kerana [[kabupaten]] sebagai pembahagian [[pentadbiran]] negara Indonesia di bawah [[provinsi]] diterjemahkan sebagai [[regency|''regency'']]. Provinsi [[Papua]] dan provinsi [[Papua Barat]] telah secara rasmi menukar penyebutan '''kecamatan''' menjadi '''distrik'''. Jelaslah, terjemahan yang lebih sesuai untuk '''kecamatan''' ke dalam bahasa Inggeris adalahialah [[daerah]], atau '''distrik''' di Indonesia.
 
[[Kategori: Pembahagian pentadbiran di Indonesia]]