Ahmad al-Tifashi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Delimapagi978 (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan ''''Ahmad al-Tifashi''' (atau Ahmad ibn Yusuf al-Tīfāchī), yang dilahirkan di Tiffech, sebuah kampung berhampiran Souk Ahras di Algeria (1184-...'
 
Delimapagi978 (bincang | sumb.)
Baris 2:
 
==Biografi==
Tidak banyak diketahui tentang hayat al-Tifashi. Beliau dikatakan tinggal kabanyakannya di [[Tunis]], [[Kaherah]], dan [[Damsyik]], meskipun beliau mungkin berpindah-randah. Beliau berpendidikan dan berperadaban tinggi. Beliau mengarang ''Nuz'hatul Albab'' (A Promenade of the Hearts), sebuah antologi [[puisi Arab]] dan [[jenaka]] 12 bab tentang amalan erotik dan seks, yang menonjolkan entri-entri [[heteroseksual]] dan [[homoerotikisme]] dengan bias terhadap homoerotikisme.
 
Terjemahan dalam [[bahasa Perancis]] oleh [[René R. Khawam]], yang berdasarkan salinan dalam [[bahasa Arab]]] yang tersimpan di [[Paris]], diterbitkan sebagai ''Les Délices des cœurs par Ahmad al-Tifachi'' (1971 dan 1981).
 
Terjemahan ilmiah bahagian homoerotik oleh [[Edward A. Lacey]] diterbitkan dalam [[bahasa Inggeris]] sebagai ''The Delight of Hearts, or What You Will Not Find In Any Book'' (1988). Versi memenangi [[Lambda Literary Award]] pada 1989.
al-Tifashi juga menulis beberapa karya mengenai kesihatan seks, salah satunya terpelihara dalam satu salinan di [[National Library of Medicine]]. Bagaimana pun, beliau pada asasnya dikenali dengan [[jauhari]]nya, "Az'harul Afkar fi Jawahirul Ahjar", yang merupakan karya berbahasa Arab Zaman Pertengahan paling terkenal dan komprehensif tentang kegunaan bahan galian. Ia meliputi 25 jenis batu permata dan galian secara terperinci, dengan memberikan kegunaan secara perubatan dan majik setiap satunya, dan juga beberapa etimologi [[bahasa Parsi|Parsi]] nama-namanya. Ia terpelihara dalam banyak salinan manuskrip dan digunakan oleh ramai penulis terkemudian.
 
==Sumber==