Petroleum: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
k Membatalkan semakan 3927262 oleh 115.164.178.102 (Perbincangan) ejaan dinosaur pun salah. Rehatan.
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
k Suntingan rehatan.
Baris 2:
[[Fail:Oil well.jpg|thumb|right|200px|[[Bicu]] pengepam satu telaga minyak berdekatan dengan [[Lubbock, Texas]]]]
[[Fail:CromartyFirth.jpg|thumb|200px|right|Sebuah pelantar minyak di perairan Scotland]]
'''Petroleum''' (secara harfiah minyak batu, daridaripada [[Bahasa Inggeris|bahasa inggeris]] ''petroleum'', daripada [[bahasa Greek]] ''petra'' – batu dan ''oleum'' – minyak) merupakan sejenis [[cecair]] gelap dan pekat yang juga dipanggil ''emas hitam''. Istilah ''"petroleum"'' pertama kali digunakan di dalam karya bertajuk ''De Natura Fossilium'', diterbitkan pada tahun 1546 oleh seorang pakar [[Minerologi|mineralogi]] berbangsa [[Jerman]] bernama [[Georg Bauer]], juga dikenali sebagai Georgius Agricola.<ref>{{cite book |authorlink=Georg Bauer |author=Bauer Georg, Bandy Mark Chance (tr.), Bandy Jean A.(tr.) |title=De Natura Fossilium |originalyear=1546 |book=vi |originallanguage={{la icon}} }} translated 1955 </ref>
 
Petroleum biasanya merupakan sebatian pelbagai [[hidrokarbon]], terutamanya siri [[alkana]], dan biasanya didapati di bahagian atas kerak bumi. Kegunaan utama petroleum ialah sebagai sumber tenaga untuk menggerakkan [[kenderaan]]. Selain sebagai bahan bakar dan pelincir, petroleum turut digunakan dalam pelbagai industri seperti pembuatan pelarut, baja serta racun perosak, sabun dan detergen, pewangi, plastik, bahan letupan dan lain-lain.
 
== Komposisi ==
BilaApabila diimbas dengan makna yang sempit, petroleum hanya mengandungi minyak mentah. Akan tetapi di dalam keadaan penggunaan yang biasa, ia termasuklah minyak mentah dan [[gas asli]]. Kedua-dua minyak mentah dan gas asli adalahialah campuran komponen-komponen [[hidrokarbon]] yang lebih banyak. Di bawah [[keadaan-keadaan tekanan dan suhu]] permukaan, hidrokarbon-hidrokarbon yang lebih ringan seperti [[metana]], [[etana]], [[propana]] dan [[butana]] wujud sebagai [[gas]], manakala yang lebih berat seperti [[pentana]] dan ke atas wujud samasebagai [[cecair]] atau punataupun [[pepejal]]. Walau bagaimana punbagaimanapun, di dalam [[takungan minyak]] bawah tanah, nisbah mereka samadasama ada ia merupakan gas atau cecair berbezaberlain-bezalainan bergantung kepada keadaan pada subpermukaanbawah permukaan, dan juga bergantung kepada [[rajah fasa]] bagi campuran petroleum berkenaan.<ref name="Hyne 2001">
{{Cite book
| last = Hyne
Baris 18:
 
== Kimia ==
Komponen kimia dari minyak bumi dipisahkan oleh proses [[penyulingan]], yang kemudian, setelah diolah lagi, menjadi [[minyak tanah]], [[bensin]], [[lilin]], [[aspal]], dll.
 
Minyak bumi terdiri daridaripada hidrokarbon, paduan [[hidrogen]] dan [[karbon]].
 
Empat [[alkana]] teringan— CH<sub>4</sub> ([[metana]]), C<sub>2</sub>H<sub>6</sub> ([[etana]]), C<sub>3</sub>H<sub>8</sub>
([[propana]]), dan C<sub>4</sub>H<sub>10</sub> ([[butana]]) — semuanya adalahialah gas yang mendidih pada -161.6&nbsp;°C, -88.6&nbsp;°C, -42&nbsp;°C, dan -0.5&nbsp;°C, berturut-turut (-258.9°, -127.5°, -43.6°, dan +31.1° F).
 
RantaiRantaian dalam wilayah C<sub>5-7</sub> semuanya ringan, dan mudah mengewap, [[nafta]] jernih. Senyawaan tersebut digunakan sebagai pelarut, cairan pencuci kering (''dry clean''), dan produk cepat- kering lainnya. RantaiRantaian daridaripada C<sub>6</sub>H<sub>14</sub> sampai C<sub>12</sub>H<sub>26</sub> dicampur bersama dan digunakan untuk bensin. Minyak tanah terbuat daridaripada rantairantaian di wilayah C<sub>10</sub> sampai C<sub>15</sub>, diikuti oleh [[minyak diesel]] (C<sub>10</sub> hingga C<sub>20</sub>) dan bahan bakar minyak yang digunakan dalam mesin kapal. Senyawaan daridaripada minyak bumi ini semuanya dalam bentuk cair dalam [[suhu ruangan]].
 
Minyak pelincir dan gemuk setengah- padat (termasuk [[Vaseline]]®) berada di antara C<sub>16</sub> sampai ke C<sub>20</sub>.
 
RantaiRantaian di atas C<sub>20</sub> berwujud padat, dimulai daridaripada "lilin, kemudian [[tar]], dan bitumen [[aspal]].
 
Titik pendidihan dalam tekanan atmosferatmosfera fraksipenyulingan distilasipecahan dalam derajatsuhu dalam darjah [[Celcius]]:
* [[minyak eter]]: 40 - 70&nbsp;°C (digunakan sebagai [[pelarut]])
* [[minyak]] ringan: 60 - 100&nbsp;°C (bahan bakar [[kenderaan]])
Baris 41:
* sisanya: [[tar]], [[aspal]], [[bahan bakar residu]]
 
Beberapa saintis menyatakan bahwabahawa minyak adalahialah zat abiotik, yang berartibermaksud zat ini tidak berasal daridaripada fosil tetapi berasal daridaripada zat anorganik yang dihasilkan secara alamisemula jadi dalam perut bumi. Namun, pandangan ini diragukan dalam lingkungan ilmiah.
 
== Pembentukan ==
Pandangan [[ahli geologi]] terhadap minyak mentah dan [[gas asli]] sebagai satu produkkeluaran [[diagenesis|pemampatan dan pemanasan]] suatu [[sebatian organik|bahan organik]] (contohnya [[kerogen]]) terhadap [[Skala masa geologi|masa geologi]]. Pembentukan petroleum wujudterjadi daripadaoccurs fromdaripada [[pirolisis]] [[hidrokarbon]] , dalam satu kepelbagaian yang kebanyakan tindakbalastindak balas [[endotermik]] pada suhu dan/atau tekanan tinggi .<ref>[http://www.osti.gov/bridge/servlets/purl/10169154-cT5xip/10169154.PDF Petroleum Study]</ref> Minyak yang digunakan sekarang adalah terbentuk daridaripada baki [[zooplankton]] dan [[alga]] [[prasejarah]], yang tenggelam di dasar laut atau tasik dalam kuantiti banyak di bawah [[Air laut anoksik|keadaan anoksik]] (tinggalan prasejarah [[tumbuhan daratan]]s, dalam sebaliknya, centerungcenderung untuk membentuk [[arangbatuarang batu]]). Setelah waktu geologi bahan organik telah bercampur dengan [[lumpur]], dan telah terbenam di bawah lapisan-lapisan [[sedimen]]mendapan yang terhasil dalam aras [[haba]] dan [[tekanan]] yang tinggi (dikenali sebagai [[diagenesis]]). IniHal ini menyebabkan bahan organik berubah secara kimia, pada mulanya menjadi bahan melekit dipanggil [[kerogen]] yang boleh didapati dalam pelbagai [[syel minyak]] di sekeliling dunia, dan kemudian dengan lebih haba menjadi hydrokarbonhidrokarbon cecair dan gas dalam satu proses dikenali sebagai [[katagenesis (geologi)|katagenesis]].
 
== Negara pengeluar petroleum terbesar ==
(Disusun berdasar jumlah produksipenghasilan tahun 2003)
* [[Arab Saudi]] ([[OPEC]])
* [[Amerika Syarikat]]
Baris 75:
* [[Libya]] (OPEC)
 
Catatan: ASAmerika mengkonsumsiSyarikat menggunakan seluruh minyak yang diproduksinyadihasilkannya.
 
Sumber: [https://archive.is/20120524123752/www.eia.doe.gov/emeu/cabs/topworldtables1_2.html StatistikaStatistik EnergiTenaga daridaripada pemerintahkerajaan AS]
 
== Lihat juga ==
Baris 88:
 
== Pautan luar ==
* [http://www.thehydrogenexpedition.com The Hydrogen Expedition] NavigasiPengemudian globalsejagat yang pertama di dalam bot berkuasa sel hidrogen
* [http://www.publicintegrity.org/oil/ The Politics of Oil] - Satu laporan mengenai pengaruh pembuat undang-undang dan polisi awam industri minyak oleh ''[[Pusat Integriti Awam]]''.
* [http://www.api.org/ American Petroleum Institute] - Satu laman yang dijalankan oleh Institut Petroleum Amerika , satu persatuan perdagangan industiindustri minyak AS.
* [http://www.eia.doe.gov/oil_gas/petroleum/info_glance/petroleum.html/ US Energy Information Administration] - Sebahagian daripada laman bermaklumat Pnetadbiran Maklumat Kerajaan AS mengenai tenaga.
* [http://www.eia.doe.gov/oil_gas/petroleum/info_glance/prices.html harga petroleum AS ].
* [http://pr.caltech.edu/periodicals/CaltechNews/articles/v38/oil.html The End of the Age of Oil] - artikelrencana yang diadaptasikan daripada satusebuah perbialanperbualan oleh naib provostprovos Caltech dan professorprofesor fizik, [[David Goodstein]]
* [http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/3953907.stm BBC: Stability fears rise as oil reliance grows]
* [http://Offshoreman.net Offshore Oil & Gas Future Development] Aktiviti Luar Pantai Industri Minyak & Gas Malaysia
Baris 102:
* ''[[Hubbert's Peak : The Impending World Oil Shortage]]'' ([[2003]])
* ''[[Energy at the Crossroads : Global Perspectives and Uncertainties]]'' ([[2003]])
* ''[[The Prize: The Epic Quest for Oil, Money, and Power]]'' ([[Daniel Yergin]], [[1991]], ISBN 0-671-50248-4)
 
== Penulis yang membahas industri petroleum ==