Arthur Phillip: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Polar (bincang | sumb.)
Baris 74:
 
== Perkhidmatan kolonial ==
Pada masa ini, [[Lord Sandwich]], bersama-sama dengan Presiden Persatuan Diraja, Sir [[Joseph Banks]], telah menyokong penubuhan sebuah tanah jajahan British di New South Wales.<ref>James Matra to Banks, 28 July 1783, British Library Additional MS 33979: 206. Cited in Frost 1995, p.110</ref> Sebuah tanah jajahan akan banyak membantu Tentera Laut British dalam memudahkan serangan ke atas pemilikan Sepanyol di Chile dan Peru, seperti yang rakan usaha sama Bank, James Matra, Kapten Sir George Young dan Sir John Call tegaskan dalam cadangan bertulis mengenai perkara ini. Kerajaan British mengambil keputusan untuk menduduki apa yang kini Australia dan menjumpai tanah jajahan Botany Bay pada pertengahan 1786. Lord Sydney, sebagai Setiausaha Negara bagi Pejabat Dalam Negeri, adalah menteri yang bertanggungjawab, dan pada September 1786 diabeliau melantik Phillip sebagai komodor armada iaitu untuk mengangkut banduan dan tentera yang menjadi peneroka baru ke Botany Bay. Apabila tiba di sana, Philip akan mengambil alih kuasa Kapten Jeneral dan Gabenor Ketua tanah jajahan baru. Koloni tambahan pula perlu diasaskan di [[Pulau Norfolk]], seperti yang dicadangkan oleh Sir John Call, untuk mengambil kesempatan bagi tujuan tentera laut iaitu mendapatkan pokok flaks dan kayu asli pulau itu.
 
Pada bulan Oktober 1786, Phillip telah dilantik kapten {{HMS|Sirius|1786|6}} dan dinamakan Gabenor lantikan [[New South Wales]], tanah jajahan British yang dicadangkan di pantai timur Australia, oleh [[Thomas Townshend, 1st Viscount Sydney|Lord Sydney]], [[Setiausaha Dalam Negara]].
 
Phillip mempunyai masa yang sangat sukar mengumpulkan armada bagi membuat pelayaran lapan bulan ke Australia. Semua yang tanah jajahan baru mungkin perlukan harus dibawa, kerana Phillip tidak tahu hal sebenar apa yang mungkin beliau dapati apabila beliau sampai di sana. Terdapat sedikit sahaja dana yang ada untuk melengkapkan ekspedisi. Cadangan beliau untuk memasukkan orang-orang yang berpengalaman dalam bidang pertanian, bangunan dan kraf telah ditolak. Sebahagian besar 772 banduan (daripada mereka 732 terselamat dalam pelayaran) ialah pencuri kecil dari kawasan miskin London. Phillip telah diiringi oleh satu kontinjen [[Marin Diraja|tentera marin]] dan segelintir pegawai yang bersama-sama untuk mentadbir tanah jajahan.
 
11 buah kapal First Fleet belayar pada 13 Mei 1787. Kapal yang mengepalai, {{HMS|Supply|1759|6}} sampai di [[Botany Bay]] mendirikan khemah di [[gumuk pasir Cronulla, Semenanjung Kurnell|Semenanjung Kurnell]],<ref>[http://www.gutenberg.org/etext/15100 The Voyage of Governor Phillip to Botany Bay] With an Account of the Establishment of the Colonies of [[Port Jackson]] and [[Norfolk Island]] (1789) – from [[Project Gutenberg]]</ref> pada 18 Januari 1788. Phillip memutuskan bahawa tapak ini, dipilih atas perakuan [[Joseph Banks|Sir Joseph Banks]], yang mengikuti [[James Cook]] pada tahun 1770, tidak sesuai, kerana ia mempunyai tanah kurang subur, tidak selamat untuk berlabuh dan tiada sumber air yang boleh dipercayai. Selepas beberapa penerokaan Phillip memutuskan untuk pergi ke Port Jackson, dan pada 26 Januari marin dan banduan mendarat di [[Sydney Cove]], yang Phillip namakan sempena Lord Sydney.
 
=== Gabenor New South Wales ===
 
==Memorial==