William Henry Harrison: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kururubot (bincang | sumb.)
k Link FA & GA kini dikendalikan oleh Wikidata
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[File:William Henry Harrison.jpg|100px]]
::''Artikel ini berkenaan [[Presiden Amerika Syarikat]]. Untuk keturunannya yang ke-4, silakan lihat [[William H. Harrison]]''
 
]'''William Henry Harrison''' ialah [[Presiden Amerika Syarikat]] yang ke-9. Beliau dilantik sebagai Presiden pada [[4 Mac]] [[1841]] dan meninggal dunia 31 hari setelahselepas pelantikan beliau. William H. Harrison adalah presiden Amerika Syarikat pertama yang meninggal dunia pada saatketika masih menjawat jawatan presiden.
 
==Kehidupan awal==
William H. Harrison lahirdilahirkan pada [[9 Februari]] [[1773]] di [[Charles City]], [[Virginia]], diaAmerika Syarikat. Beliau merupakan anak lelaki daripadakepada salah satu Pemimpin Amerika Syarikat, [[Benjamin Harrison V]] dan Elizabeth Basset. Ayahnya adalah salah satu yang turutseorang menandatangani Deklarasi Kemerdekaan Amerika. Cucunya kemudian menjadi Presiden Amerika Syarikat yang ke-23, [[Benjamin Harrison]].
 
William Harrison awalnya mengikuti pendidikan kedoktoran, tetapi berhenti setelah ayahnya meninggal dunia. IaBeliau lalumenyertai masukketentaraan menjadidan tentara di mana ia bertugas selamaberkhidmat 7 tahun.
 
Pada [[1812]] saat Amerika berperang melawandengan Inggeris[[SHTI]], saat itu William Harrison yang berpangkat Brigadir Jenderal, danberjaya mengalahkanmenewaskan pasukan gabungan Inggeris dan IndianSHTI di wilayah barat-laut Amerika SerikatSyarikat. Kemenangan ini secara tidak langsung menghentikanmenaikkan ancamannamanya penyerbuan Inggeris di kemudian hari ke wilayah tersebut dan menjadikan namanyamenjadi terkenalmashyur.
 
Setelah menamatkan perkhidmatannya dalam bidang ketenteraan, William Harrison kembali semula ke kehidupan biasa dan menjadi ahli perniagaan walaupun perniagaannya menemui kegagalan. Pengalaman beliau yang terkenal di situ lalu dilantik sebagai anggota Dewan Perwakilan Rakyat Amerika Syarikat kemudian menjadi Gabenor dan Senator. Pada tahun [[1828]], William Harrison dipilih menjadi Duta Amerika Syarikat untuk [[Colombia]] selama satu tahun. Beliau kemudian diusir kerana menghina [[Presiden Colombia]]. Pada tahun [[1836]], beliau dipilih menjadi calon presiden dari Parti [[Parti Whig (Amerika Syarikat)|Whig]] yang baru ditubuhkan. Dalam pemilihan presiden, beliau dikalahkan oleh [[Martin Van Buren]] yang kemudian menjadi Presiden Amerika yang ke-8.
Setelah berhenti dari karir militernya, William Harrison kembali ke kehidupan biasa dan mencoba membuka beberapa perusahaan, tetapi perusahaan-perusahaan ini gagal. Kemudian ia dipilih menjadi anggota Dewan Perwakilan Rakyat Amerika Syarikat dan berturut-turut menjadi Gabenor, lalu Senator.
 
Pada [[18284 Mac]] [[1841]] William Harrison diangkatdipilih menjadi DutaPresiden Amerika untukSyarikat yang ke-9, didampingi wakil presiden [[ColombiaJohn Tyler]] selamawalaupun satumenjawat tahun.jawatan Iatersebut kemudianselama dipanggil32 pulanghari kerana menghina Presiden Colombiasahaja.
 
==Meninggal dunia==
Pada [[1836]] ia dipilih menjadi calon presiden dari Parti [[Parti Whig (Amerika Syarikat)|Whig]] yang baru muncul. Dalam pemilihan presiden ia dikalahkan oleh [[Martin Van Buren]] yang kemudian menjadi Presiden Amerika yang ke-8.
Pada [[4 April]] [[1841]], Presiden William Harrison disahkan meninggal dunia akibat penyakit radang paru-paru yang didapatnyadihidapinya karenakerana terlali lama berdiri di bawah hujan saatketika di hari dilantikperlantikannya menjadi presiden.
 
Pada [[4 Mac]] [[1841]] William Harrison berhasil dipilih menjadi Presiden Amerika Syarikat yang ke-9, didampingi wakil presiden [[John Tyler]], dan menduduki jabatan kepresidenan selama 31 hari saja.
 
Pada [[4 April]] [[1841]], Presiden William Harrison meninggal dunia akibat penyakit radang paru-paru yang didapatnya karena berdiri di bawah hujan saat dilantik menjadi presiden.
[[File:William Henry Harrison.jpg|100px]]
 
== Rujukan ==
{{Reflist}}
* Buku Presiden-Presiden Amerika Syarikat, diterbitkan oleh Dinas Penerangan dan Kebudayaan Amerika Serikat, Jakarta (2003)
 
== Lihat juga: ==
* [[Presiden Amerika Syarikat]]
 
== Lihat juga: ==
* [[Presiden Amerika Syarikat]]
{{wikiquote}}
{{commons|William Henry Harrison}}
{{USPresidents}}
 
{{tunas-politik}}
[[Kategori:Kelahiran 1773|Harrison]]
 
[[Kategori:Kematian 1841|Harrison]]
[[Kategori:PresidenKelahiran Amerika Syarikat|Harrison1773]]
[[Kategori:Kematian 1841|Harrison]]
[[Kategori:Presiden Amerika Syarikat]]