Solat subuh: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 24 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q685643
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Fiqh-Ibadah}}
 
'''Solat Subuh''' adalahialah satu daripada lima solat fardu yang diwajibkan ke atas umat Islam. Solat farduSubuh wajibterdiri ditunaikandaripada seorang2 [[Islam]]rakaat. yang masih waras dan hidup.Bagi [[Solatmazhab farduSyafie]] tidak boleh ditinggalkan sama sekali dalam apa keadaan sekali pun kerana ia termasuk dalam dosa-dosa besar. Hatta dalam keadaan seseorang sakit teruk sekali pun jika hanya mata yang boleh bergerak maka, solat wajibsubuh dilaksanakandilakukan dalam waktunya iaituberserta dengan menggunakandoa isyarat [[mata]]. Sekiranya seseorang tertinggal solat fardu, wajib baginya untuk mengulangkannya dengan niat [[solat qada|qada]]qunut.
 
Waktu untuk menunaikan solat subuh atau solat fajar adalah bermula daripadadari fajar menyinsing hinggalah terbit [[matahari]]. Masa yang tersedia dianggarkan kira-kira 2 jam.
Salah satu daripada solat fardu adalah '''solat Subuh'''. Solat Subuh terdiri daripada 2 rakaat. Bagi [[mazhab Syafie]], solat subuh dilakukan beserta dengan doa qunut.
 
Sebelum solat subuh, seseorang itu digalakkan bagi mengerjakan dua rakaat [[solat Sunat Rawatib]].
Waktu untuk menunaikan solat subuh atau solat fajar adalah bermula daripada fajar menyinsing hinggalah terbit [[matahari]]. Masa yang tersedia dianggarkan kira-kira 2 jam.
 
Mereka yangGolongan menunaikan solat subuh lewat sejurus waktu subuh, lazimnya digelar oleh masyarakat [[Melayu]] sebagai "subuh gajah".{{Fakta}}
Sebelum solat subuh, seseorang itu digalakkan bagi mengerjakan dua rakaat [[solat Sunat Rawatib]].
 
==Solat Subuh yang dibuat selepas waktu atas sebab tidak sengaja seperti tidak terjaga==
[[Solat]] yang terbaik ialah solat di [[masjid]] ataupun [[surau]] (bagi lelaki) secara berjemaah dengan menjaga kekusyukkannya, bacaannya serta rukunnya serta mengambil [[wuduk]] secara sempurna. Orang Islam percaya bahawa solat [[berjemaah]] adalah 27 kali ganda lebih baik berbanding solat bersendirian di rumah.
 
Jika solat Subuh dilakukan selepas terbit matahari atas sebab tidak sengaja seperti tidak terjaga daripada tidur, solat Subuh berkenaan sah dan tidak perlu diqada (ganti). Hal Iniini kerana menurut hadis, sekiranya sesiapa tertidur dan terlupa solat hendaklah mengerjakan solat apabila dia terjaga atau teringat semula. Waktunya dikira ketika itu (Sabiq, Fiqh As Sunnah). Rujuk : VolumeJilid 1, PageHalaman 89a: ''Sleeping Through or Forgetting the Prayer'' [http://www.usc.edu/dept/MSA/law/fiqhussunnah/fus1_06.html] [http://www.muslimaccess.com/sunnah/fiqh/1c.htm]<!-- Letakkan dalam templat rujukan. -->
Mereka yang menunaikan solat subuh lewat sejurus waktu subuh, lazimnya digelar oleh masyarakat [[Melayu]] sebagai "subuh gajah".
 
===Solat Subuh Yang Dibuat Selepas Waktu Atas Sebab Tidak Sengaja Seperti Tidak Terjaga===
 
Jika solat Subuh dilakukan selepas terbit matahari atas sebab tidak sengaja seperti tidak terjaga daripada tidur, solat Subuh berkenaan sah dan tidak perlu diqada (ganti). Ini kerana menurut hadis, sekiranya sesiapa tertidur dan terlupa solat hendaklah mengerjakan solat apabila dia terjaga atau teringat semula. Waktunya dikira ketika itu (Sabiq, Fiqh As Sunnah). Rujuk : Volume 1, Page 89a: Sleeping Through or Forgetting the Prayer [http://www.usc.edu/dept/MSA/law/fiqhussunnah/fus1_06.html] [http://www.muslimaccess.com/sunnah/fiqh/1c.htm]