Taman Melawati: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
k Membatalkan semakan 4065244 oleh MOMMYGEBU789 (Perbincangan)
MOMMYGEBU789 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Teg-teg: Suntingan visual Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Baris 1:
{{Rujukan}}
 
'''Taman Melawati''' merupakan sebuah bandar yang terletak di pinggir ibu kota [[Malaysia]], [[Kuala Lumpur]]. Meskipun menggunakan poskod Kuala Lumpur, namun jika dirujuk dalam peta, Taman Melawati terletak di dalam daerah [[Gombak]], [[Selangor]] dan ditadbir oleh [[Majlis Perbandaran Ampang Jaya]], [[Kuala Lumpur]].Taman KebanyakanMelawati daripadadikatakan selebritidisiap dandibina ahlipada politiktahun tempatan1980-an menetapmenurut orang lama [[Taman Melawati]].Sebelum [[Taman Melawati]] dibina,ia hanyalah sebuah hutan yang padat.Taman Melawati mempunyai ramai penduduk oleh itu [[Taman Melawati]] menyediakan kemudahan yang pelbagai dengan mempunyai syarikat-syarikat bumiputera dan antarabangsa berdagang di sini.Ramai Institutpenduduk Senikawasan Malaysialain ''(Malaysiancontohnya Institutependuduk ofkampung Art)''sekitar [[Taman Melawati]],[[Taman Permata]],Taman Kemensah dan jugalain-lain Sekolahboleh Antarabangsadatang Kualake Lumpur[[Taman ''(InternationalMelawati]] Schoolmenikmati ofkemudahan Kualaawam Lumpur)''tersebut.[[Taman bertempatMelawati]] mempunyai banyak klinik,mempunyai sebuah hospital,Balai Polis [[Taman Melawati]],Pejabat Pos [[Taman Melawati]] dan terdapat melebihi 50 syarikat berniaga di sini[[Taman Melawati]] daripada sekecil Pasar Malam ataupun kedai-kedai jaja di sekitar jalan-jalan kecil hingga ke kedai runcit sampai ke syarikat besar.[[Taman Melawati]] juga mempunyai Pusat khidmat Rakyat Negeri [[Selangor|Selangor Darul Ehsan]] dan mempunyai pejabat [[Parti Amanah Negara]] daerah [[Gombak]].
 
A[[Ahli Dewan Undangan Negeri|hli Dewan Undangan Negeri]] [[Hulu Kelang]] YB [[Saari Sungib]] ialah ADUN [[Taman Melawati]] dan Ahli Parlimen [[Gombak]] [[Mohamed Azmin Ali|Dato' Sri Mohamed Azmin Ali]] merupakan wakil rakyat [[Taman Melawati]].
 
Kebanyakan daripada selebriti dan ahli politik tempatan menetap di sini. Institut Seni Malaysia ''(Malaysian Institute of Art)'' dan juga Sekolah Antarabangsa Kuala Lumpur ''(International School of Kuala Lumpur)'' bertempat di sini.
 
Selain itu, terdapat juga sebuah hospital swasta, iaitu Hospital Servis Damai; sebuah kelab, iaitu KKlub (dahulunya dikenali sebagai Melawati Country Club, Club Century Park, dan Club Century Paradise); dan sebuah hotel yang bernama Melawati Times Inn di bandar ini. Hospital Servis Damai dan KKlub telah pun ditutup. [[Zoo Negara]] juga terletak berdekatan. Salah satu bukit di sini, iaitu [[Bukit Tabur]], merupakan sebuah kawasan pendakian yang terkenal dalam kalangan penduduk tempatan dan kawasan masuk ke Pintu Empangan Klang Gates yang juga terletak di bandar ini.
Baris 9 ⟶ 13:
Rumah pengarah [[Datuk (gelaran)|Datuk]] [[Yusof Haslam]], bekas [[Menteri Kewangan]], [[Tun]] [[Daim Zainuddin]], Timbalan Menteri Komunikasi dan Multimedia [[Jailani Johari|Dato' Jailani Johari]] juga berada di sini.
 
Taman Melawati juga ialah kawasan terkenal dalam bab politik. [[Anwar Ibrahim|Dato' Sri Anwar Ibrahim]] pernah juga datang ke sini sebelum dan selepas beliau dipecat. Taman Melawati juga merupakan kawasan kuat pembangkang dan [[Pakatan Harapan]] telah hadir ke sini memberi ceramah berkaitan politik terkini.Sehingga kini pemimpin Barisan Nasional peringkat negeri dan negara tidak pernah menjejakkan kaki ke sini kerana gentar dengan semangat reformasi [[Pakatan Harapan]]
 
acam
 
==Kebolehcapaian ==