Rukun Islam: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
→‎Rukun Islam Syiah: buat pernyataan bahasa inggeris tanpa rujukan
Jandkay (bincang | sumb.)
menggantikan istilah Arab dengan istilah Melayu.
Baris 1:
{{pp-semi-protected|small=yes}}
{{Islam}}
Allah swtTuhan menyuruh manusia mentaati suruhanNyasuruhannya yang dikenali sebagai '''Rukun Islam''' yang terdiri daripada lima perkara iaitu:-
# MengucapMengucapkan dua kalimah [[syahadah]] dan menunaikan Haknya.
# Menunaikan [[solat]] fardu lima waktu
# [[Ibadat puasa|Berpuasa]] pada bulan [[Ramadan]]
Baris 8:
# Mengerjakan [[Haji]] di [[Mekah]] bagi mereka yang mampu
 
Setelah manusia taat suruhan Allah swtTuhan sehingga Allah swtTuhan redha, Allah swtTuhan akan mengurniakan kita 6 [[Rukun Iman]]. Perkara ini semua didasarkan kepada [[Hadis Jibril]] dan [[Al-Quran]]<ref>[http://books.google.com.my/books?id=2gZThngtIAIC&pg=PA66&dq=Allah,+hari+kemudian,+malaikat-malaikat,+kitab&hl=en&sa=X&ei=FpsTUpKZAsrHrQeJoIHAAg&ved=0CDwQ6AEwAg#v=onepage&q=Allah%2C%20hari%20kemudian%2C%20malaikat-malaikat%2C%20kitab&f=false Wawasan Alquran, By Moh. Quraish Shihab]</ref>.
 
== Rukun Islam ==
=== Amalan Kalimah Syahadah ===
{{utama|Syahadah}}
Perintah pertama Allah swtTuhan untuk manusia ialahadalah Mengucapkanmengucapkan 2 kalimah [[syahadah]] iaitu 'Saya Bersaksi Tiada Tuhan selain AllahTuhan dan Nabi Muhammad saw Pesuruh AllahTuhan'. Setelah manusia mengaku Allah sebagai Tuhan dan Nabi Muhammad saw adalahialah pesuruhNyapesuruhnya, dia telah melakukan kebaikan terbesar disisi Allah swtTuhan. Setelah ini Allah swtTuhan menyuruh kita untuk menunaikan Hak Kalimah seperti yang diamalkan Nabi sawMuhammad iaitu mengajak manusia kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran. Kemungkaran terbesar ialah manusia tidak mengaku AllahTuhan sebagai Tuhan dan Nabi Muhammad saw adalahialah pesuruhNyapesuruhya perlu dicegah dengan menyampaikan/mendakwahkan Kalimah Syahadah Kepada yang belum mengucapkan Kalimah(belum Islam)untuk mengucapkan Kalimah Mulia ini. Kemungkaran terbesar dibuat olah orang Islam ialah tidak menunaikan Hak Kalimah (tidak mengajak kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran) dan kedua tidak menjaga Solat, perlu dicegah dengan mengajak mereka mengamalkannya.
 
Menunaikan Hak Kalimah ini merupakan amalan disebut di dalam Quran sebagai amar makruf nahi Munkar, Allah swtTuhan memberi contoh melalui kisah-kisah Nabi di dalam Al-Quran bagaimanacara yang mereka menyempurmakan keinginan AllahTuhan iaitu semua manusia beriman. Nabi- nabi mencegah mungkar manusia yang tidak mengakui Tiadatiada Tuhan selain AllahTuhan dan Nabi tersebut sebagai pesuruhNyapesuruhya dengan mengajak mereka supaya mengaku dan pengikut Nabi juga mengajak manusia lain kepada kebaikan.
 
Hukum menunaikan Hak Kalimah ini adalah Fardhu Ain kepada semua orang Islam untuk mengajak kepada kebaikan(perintah AllahTuhan) dan mencegah kemungkaran setiap hari dan Fardhu Kifayah secara berjemaah bermula di setiap Masjid. Setiap masjid perlu ada sebahagian yang mengajak kepada kebiakan dan mencegah kemungkaran{{fact}}
 
 
Baris 23:
<br />
<br />
<br /><big>Tiada Tuhan Melainkan AllahTuhan</big>;
<br /><big>Muhammad Itu Pesuruh AllahTuhan</big>.
<br />
<br />