Theodor Herzl: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yk Yk Yk (bincang | sumb.)
Laman baru: thumb|200px|Theodor Herzl '''Benjamin Ze'ev (Theodor) Herzl''' (bahasa Hungary: ''Herzl Tivadar'', bahasa Ibrani: '''בנימין זאב הרצל‎ ...
 
Yk Yk Yk (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
'''Benjamin Ze'ev (Theodor) Herzl''' ([[bahasa Hungary]]: ''Herzl Tivadar'', [[bahasa Ibrani]]: '''בנימין זאב הרצל‎ ''' ''Binyamin Ze'ev Herzl'') ([[2 Mei]] [[1860]] - [[3 Julai]] [[1904]]) merupakan seorang wartawan dari [[Austria-Hungary]] berbangsa [[Yahudi]] yang dianggap sebagai bapa [[Zionisme]] politik moden.
 
Herzl dilahirkan di [[Budapest]]. Keluarganya berasal dari [[Zemun]] (yang kini berada di [[Serbia]]). Apabila Herzl berumur 18 tahun, keluarganya berpindah ke [[Vienna]]. Beliau menceburi bidang [[undang-undang]] di institusi pengajian, tetapi sangat berminat dalam [[kewartawanan]] dan [[kesusasteraan]]. Beliau bekerja sebagai wartawan untuk ''[[Neue Freie Presse]]'' yang beribu pejabat di [[Paris]]. Kemudian, beliau menjadi editor sastera ''Neue Freie Presse'', dan mengarang beberapa komedi dan drama untuk teater Vienna.
Herzl membentangkan ideanya dalam dua karyanya ''[[Der Judenstaat]]'' (Negara Yahudi) dan ''[[Altneuland]]'' (Tanah Baru Lama).
 
Semasa berusia muda, Herzl menyerati persatuan ''[[Burschenschaft]]'', yang memperjuangkan perpaduan rakyat [[Jerman]]. Karya awal beliau tidak menumpu kepada kehidupan orang [[Yahudi]] dan berisfat huraian dan bukannya politik.
 
Herzl membentangkan ideanyaidea Zionisnya dalam dua karyanya ''[[Der Judenstaat]]'' (Negara Yahudi) dan ''[[Altneuland]]'' (Tanah Baru Lama).
 
[[Kategori:Zionisme]]