1998: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh ShareMan 15 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Addbot
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 40:
 
=== Mei ===
* [[14 Mei]] - [[ComIL]], [[perisian]] pembelajaran bersepadu komputer, diperkenalkan oleh [[MIMOS|MIMOS Berhad]]. Perisian itu merupakan perisian pertama keluaran MIMOS.
* [[14 Mei]] - [[MIMOS|MIMOS Berhad]] mengadakan program khas dengan [[Universiti Teknologi Malaysia]] (UTM).
 
=== Jun ===
* [[5 Jun]] - Lima syarikat telekomunikasi tempatan diberi lesen untuk menjadi [[pembekal perkhidmatan internet]] (ISP). Dengan perlantikan itu, Malaysia akan mempunyai tujuh ISP, termasuk [[JARING]] dan [[TMNet]].
* [[6 Jun]] - [[PHP]] 3.0 dilancarkan secara rasmi.
 
=== Julai ===
Baris 67:
* [[13 November]] - [[Kementerian Pelajaran Malaysia|Menteri Pelajaran Malaysia]] melancarkan rangkaian sekolah sejagat di kementeriannya. Rangkaian ini membolehkan semua sekolah di seluruh dunia dihubungkan melalui [[internet]].
* [[19 November]] - Persidangan dan pameran [[Telefoni Komputer Asia]] (CTA 98') diadakan di [[PWTC]] [[Kuala Lumpur]]. Inilah julung-julung kalinya persidangan dan pameran mengenai teknologi itu diadakan di [[Malaysia]].
* [[23 November]] - [[TechnoChannel]], sebuah syarikat tempatan berstatus [[MSC]], mengumumkan penyenaraian syarikat [[MyWeb Inc.]] di NASDAQ, bursa saham dan sebut harga Amerika Syarikat. Penyenaraian tersebut menjadikan MyWeb sebagai syarikat MSC tempatan pertama disenaraikan di bursa itu.
 
=== Tarikh tepat tidak pasti ===
* November - [[Microsoft|Perbadanan Microsoft]] dibicarakan di bawah undang-undang anti- monopoli Amerika Syarikat.
* Disember: [[Mebibait]] ditakrifkan oleh [[Suruhanjaya Elektroteknik Antarabangsa]] (IEC).
* [[Bahasa pengaturcaraan C++|C++]]: Piawai bahasa pengaturcaraan C++ diratifikasi oleh [[Institut Piawai Nasional Amerika|ANSI]] sebagai ISO/IEC 14882:1998,
* [[Sistem pengendalian]] [[Windows 98]] dilancarkan oleh [[Microsoft]].
* Pembangunan [[phpMyAdmin]], bahagian hadapan web berasaskan [[PHP]] kepada [[MySQL]], dimulakan oleh [[Tobias Ratschiller]], seorang perunding teknologi maklumat ketika itu dan kemudiannya pengasas syarikat perisian Maguma.