Bahasa Tibet: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Rotlink (bincang | sumb.)
k fixing dead links
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 18:
'''Bahasa Tibet''' ialah sekumpulan bahasa yang ditutur oleh [[orang Tibet]] yang tinggal di suatu kawasan luas di Asia Tengah yang bersempadan dengan Asia Selatan, dan juga ramai komuniti Tibet di seluruh dunia. Beberapa loghat Tibet turut menjadi bahasa ibunda beberapa kaum di kawasan utara Pakistan dan India seperti [[Baltistan]] dan [[Ladakh]] yang terletak di sekitar Kashmir. Tulisan bahasa Tibet klasik pula merupakan bahasa sastera utama di rantau berkenaan, terutamanya dalam karya kesusasteraan [[agama Buddha]].
 
Bahasa Tibet biasanya digolongkan dalam [[bahasa-bahasa Tibeto-Burma]]. Bahasa Tibet lisan merangkumi berpuluh-puluh [[loghat daerah]] yang kebanyakannya sukar saling difahami. Lebih-lebih lagi, tidak jelas pula sempadan antara bahasa Tibet dan bahasa-bahasa Himalaya yang lain. Secara amnya, loghat-loghat Tibet tengah (termasuk Lhasa), [[Kham]], [[Amdo]], dan beberapa kawasan kecil berdekatan dianggap sebagai loghat-loghat Tibet, tetapi bentuk-bentuk lain, khususnya [[bahasa Dzongkha]], [[Bahasa Sikkim|Sikkim]], [[Bahasa Sherpa|Sherpa]], dan [[Bahasa Ladakhi|Ladakhi]], dianggap oleh penutur masing-masing sebagai bahasa berasingan atas sebab-sebab politik.
 
Pada dasarnya, setelah mengambil kira pemahaman paling umum mengenai loghat-loghat dan bentuk-bentuk bahasa Tibet, "bahasa Tibet raya" ditutur oleh kira-kira 6 juta orang di sepanjang [[Penara Tibet]]. Loghat Lhasa juga ditutur lebih kurang 150,000 orang dalam buangan yang sudah berpindah dari Tibet ke [[India]] dan negara-negara lain. Bahasa Tibet juga ditutur oleh beberapa suku minoriti yang tinggal berhampiran dengan kaum Tibet selama berabad lamanya, namun masih mengekalkan bahasa dan budaya tersendiri. Walaupun kaum Qiangik di [[Kham]] digolongkan sebagai kaum Tibet oleh kerajaan China, namun [[bahasa-bahasa Qiangik]] tidak dianggap sebagai loghat Tibet, sebaliknya dari cabang [[bahasa Sino-Tibet]] yang lain.
Baris 34:
* [http://www.isw.unibe.ch/tibet/ The Tibetan Dialects Project]
** [http://www.isw.unibe.ch/tibet/CDTD.htm The Comparative Dictionary of Tibetan Dialects (CDTD)]
* [http://www.thdl.org/xml/show.php?xml=/collections/langling/languages/index.xml&l=9 Languages on the Tibetan Plateau and the Himalayas] — Nicolas Tournadre
* [http://wordbridge.com/Tibeng/ Audio of Simple Phrases]
* [http://www.omniglot.com/writing/tibetan.htm The Tibetan Alphabet]
Baris 42:
* [http://www.people.cornell.edu/pages/hd34/TibHis.pdf The Reconstruction of Pre-Initials of Proto-Tibetan] by Hongyuan Dong (URL is dysfunctional!)
* [http://jigtenmig.blogspot.com/ Classical Tibetan Language Blog]
* [http://luminouslogic.com/tibetan-by-osmosis/ Tibetan by Osmosis Blog] Follow one man's attempt to learn modern colloquial Tibetan just by listening to hours and hours of Tibetan internet audio.
* [http://www.sakyaiba.edu.np/courses2007.html#TibetanLanguage International Buddhist Academy] Katmandu, Nepal
* [http://www.incks.com/en/tibetan.html Online Keyboard for Tibetan]
Baris 66:
| pages=
| isbn =1-55939-189-8
}}.
* {{Citation
| last=Sarat Chandra Das
Baris 75:
| pages=
| isbn =81-208-1713-3
}}. (Reprint of the Calcutta : Bengal Secretariat Book Depot, 1902 edition.)
* {{Citation
| last=Hodge | first=Stephen