Bar tugasan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 21 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q854840
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 5:
* '''[[Menu Start]]''' mengandungi perintah bagi mengakses program, dokumen dan ketetapan. Perintah tersebur termasuklah ''Programs, Documents, Settings, Find, Help, Run,'' dan ''Shut Down''.
* '''Bar Pelancar Pantas''', mula diperkenalkan semasa pelancaran [[Internet Explorer]] 4, mengandungi pintasan ke beberapa aplikasi. Windows menyediakan entri lalai, seperti [[Internet Explorer]], pengguna perisian pihak ketiga boleh menambah beberapa lagi pintasan yang mereka pilih. Klik sekali pada ikon aplikasi di situ akan melancarkan aplikasi tersebut. Bar tugasan tidak selalunya muncul: contohnya bar tersebut tidak muncul secara lalai di dalam [[Windows XP]], walaupun ia boleh diupayakan.
* Cangkerang Windows menempatkan '''butang bar tugasan''' pada bar tugasan setiap kali tetingkap bebas yang baru muncul (tetingkap yang tidak mengandungi tetingkap induk). Biasanya semua aplikasi [[Antaramuka Dokumen Tunggal|SDI]] berkongsi butang bar tugasan yang sama.
** [[Windows XP]] memperkenalkan ''himpunan bar tugasan'', menghimpunkan semua butang bar tugasan bagi beberapa tetingkap bagi aplikasi yang sama di dalam satu butang. Butang tersebut akan memaparkan menu yang menyenaraikan semua tetingkap yang dihimpunkan apabila diklik. Ini mengelakkan bar tugasan daripada berserabut apabila terlalu banyak tetingkap dibuka dalam satu-satu masa.
** [[Windows Vista]] memperkenalkan satu ciri baru di mana pengguna boleh melihat imej ringkas bagi perisian yang sedang berjalan dalam keadaan masa nyata dengan hanya menggerakkan tetikus ke butang perisian berkenaan pada bar tugasan.