Bario: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 1:
[[ImejFail:Bario, Malaysia (3275183697).jpg|thumb|Pandangan dari taman motivasi berdekatan sekolah di Bario, Malaysia]]
[[ImejFail:Bario Sarawak.JPG|thumb|Bario]]
:''Bagi genus ikan [[characid]], lihat ''[[Bario (ikan)]].
'''Bario''' ialah sebuah perkampungan [[Malaysia]] terletak di pertengahan [[Tanah Tinggi Kelabit]] di timur laut [[Sarawak]], sangat dekat dengan sempadan antarabangsa dengan [[Kalimantan]] di [[Indonesia]], dan 3280 kaki atas aras laut. Ia merupakan petempatan utama di Tanah Tinggi Kelabit. Terdapat penerbangan kerap antara [[Lapangan Terbang Bario]] dan [[Ba'kelalan]], [[Marudi]] dan [[Miri]].
 
== Rakyat ==
[[Kelabit|Orang Kelabit]], lebih kurang 5000 orang, merupakan antara kaum terkecil di Sarawak. Seperti komuniti asli lain di Sarawak, orang Kelabit tinggal di [[rumah panjang]] di tanah tinggi. Bagaimanapun, kerana faktor ekonomi dan sosial, ramai telah berhijrah untuk tinggal di bandar sejak 20 tahun lalu. Ia dianggarkan terdapat lebih kurang 1200 orang Kelabit masih bertetap di tanah tinggi.
 
The Kelabit language is widely spoken, and many have also learned to speak English and [[Malay language|Malay]].
 
== Sejarah ==
Seabad lalu, orang Kelabit terlibatkan dalam [[pemburuan kepala]], bukan untuk tujuan upacara tetapi untuk membuktikan keberanian seseorang dan untuk mengenakan musuh. Walaubagaimanapun, things have changed. Today among other things, the Kelabits are well-known for their friendliness and hospitality. They embraced Christianity during the 1940s through the influence of Guru Paul, also known as Nimang Tepun.
 
Baris 21:
== The people ==
The Kelabit, at approximately 5000 people, is one of the smallest ethnic groups in Sarawak... Like many other indigenous communities in Sarawak, the Kelabit live in longhouses on the highlands. However, due to economic and social factors, many have migrated to live in urban areas over the last 20 years. It is estimated that roughly only 1200 Kelabit are still living on the highlands.
 
== Pelajaran ==
Orang Kelabit termasuk peguam, doktor, ahli politik dan profesional. Orang Kelabit berpencapaian tinggi, sangat terajar dan orang yang cerah! Contohnya, pada pertengahan sembilan puluhan, ketua jabatan perundangan untuk semua syarikat minyak yang penting yang dijalankan di Malaysia merupakan orang Kelabit.
Orang Kelabit menutur bahasa mereka yang dipanggil "[[Bahasa Kelabit]]". Kini, kebanyakan mereka telah belajar untuk bertutur Bahasa Inggeris dan Melayu.
 
== Tanaman ==
Aktiviti ekonomi utama komuniti ini ialah penanaman, terutamanya memajukan [[Padi Bario]]. Iklim sejuk pada purata 20 °C membolehkan penduduk untuk menyemai buah sitrus selain padi. Bario juga terkenal untuk garam buatan Bario dan berkalium tingginya dan buah [[nanas]] Bario yang menyegarkan.
 
== Penginapan ==
Terdapat beberapa penginapan desa di perkampungan di mana pemakanan termasuk dalam bayaran.
 
== Rujukan ==
{{Reflist}}
 
== Pautan luar ==
* [http://www.ebario.com eBario Web Site for more information about Bario]
* [http://www.bario.info Bario Wiki for the Kelabit language and more..]