Belangkas: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 26:
Haiwan ini merupakan [[artropod]] laut yang bentuk badannya mirip kepada 'ketopong besi' [[tentera]] dan juga mempunyai ekor yang panjang dan tajam. Ia boleh mencapai saiz sehingga 51 cm (20 inci). Mana-mana anggotanya yang putus boleh tumbuh semula dan ia juga mempunyai sistem [[keimunan]] yang menakjubkan.
 
[[Peribahasa]] dalam masyarakat Melayu iaitu 'macam belangkas' bermaksud lelaki dan perempuan yang bergerak bersama-sama ke mana-mana sahaja. Kita akan temui belangkas di laut cetek dalam keadaan berdua-dua iaitu seekor jantan dan seekor betina.
 
== Nilai perubatan ==
[[ImageFail:Horseshoe crab female.jpg|thumb|leftkanan|Bahagian bawah belangkas.]]
Darah berwarna biru dari belangkas berharga RM17,500 (USD5,000) seliter di [[Amerika Syarikat]]. Untuk mendapat satu liter darah biru, nelayan perlu menangkap 115 ekor belangkas bersaiz kecil di [[Semenanjung Malaysia]]. Tapi hanya 45 ekor jika belangkas di perairan [[Sabah]] kerana saiz lebih besar. Darah biru belangkas disedut keluar tanpa perlu membunuh belangkas tersebut.
 
Bahan dalam badan belangkas boleh digunakan untuk mengesan [[virus]], [[bakteria]] dan [[toksin]]. Kit anti-toksin menggunakan belangkas telah berkembang di [[Eropah]], [[Amerika Syarikat]], [[Jepun]] dan [[Asia Barat]] sejak 1988.
Baris 40:
500 nelayan di Semerak, [[Pasir Puteh]], [[Kelantan]] dibantu bagi menternak belangkas. [[Nelayan]] terbabit dijangka mendapat pendapatan RM 1200 sebulan apabila projek ternakan ini berjaya.
 
== Nota dan rujukan ==
{{reflist}}
 
== Pautan luar ==
* [http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news.php?id=271439 Bernama online]