Beserah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 6:
 
Pada awalnya Mukim Beserah terdiri dari beberapa kampung tradisi antaranya:
Kg Pantai, Kg Pelindung, Kg Rumbia, Kg. Chetty, Kg Bugis, Kg Darat Sekolah, Kg Jeram, Kg Alor Tuan Haji, Kg Jambu, Kg. Kubur, Kg Tuan, Kg Masjid, Kg Pasir Garam, Kg Baru, Kg Alor Ladang, Kg Bahagia, Kg Pantai Batu Hitam, Kg.Padang To’Cha dan Kg Bukit Batu Hitam. Penambahan populasi telah mewujudkan peenempatan tersusun antara yang terawal adalah RumahMurah dan Taman Beserah. Dan Kini estet perumahan tumbuh bagai cendawan terutamanya di kawasan Kg Pelindung.<ref> Maklumat dari Mohd Amdan Sulaiman, Ketua Kampung Batu Hitam Beserah</ref>
 
Di kawasan tanah kebun pula terdapat juga kawasan-kawasan [[yang]] dikenali seperti:
Baris 26:
=== Masjid Lama Beserah ===
[[Masjid]] yg dibina pada tahun 1850 oleh Hj.Wan Abdullah Abdul Karim atau lebih dikenali dgn nama Haji Senik....
[[Fail:Ref-.jpeg|leftkanan|frame|''Masjid Ghairil Jamek Tuan Haji Senik''|287x287px]]
 
Masjid yang terletak di tepi sungai mengadap muara sungai Beserah ini dibina pada tahun 1850 oleh Haji Wan Abdullah Abdul Karim atau lebih dikenali dengan nama Haji Senik. Ada yang mengatakan Haji Senik dipercayai waris diraja dari Pattani. Sejarah menulis sekitar 1830an kerajaan Siam menyerang Kesultanan Melayu Pattani dan menawan Pattani ketika itu yang menjadi punca ramai orang Melayu Pattani lari dan berhijrah antaranya ke tanah yang kita duduki kini.
Baris 37:
 
== Kegiatan ekonomi setempat ==
Beserah adalah sebuah desa [[nelayan]] dan dikenali sebagai pengeluar dan pembekal berbagai produk hasil dari laut. Satu Ketika dahulu, Beserah merupakan sebuah kampung nelayan yang gah dengan kesibukannya. Industri perikanan Kuantan satu ketika tertumpu di Beserah dan Tanjung Lumpur.
 
Penduduk di bahagian pantai, bekerja sebagai nelayan dan juga terlibat dalam perusahaan ikan masin, ikan bilis, keropok dan lain-lain kerja berasaskan sumber dari laut.
Baris 46:
 
== Kampung Seberang Che Lek lenyap ditelan ombak. ==
Kampung nelayan tertua di mukim Beserah terdedah langsung ke muka Laut China Selatan ini selalu dirundung malang. Lenyapnya kampung ini pada tahun 1985 akibat hakisan ombak.<ref>Berita Minggu bertarikh Ahad 28 April 1985 bersamaan 8 Syaaban 1405 H</ref>
 
Pada musim tengkujuh tahun itu, beberapa rumah terbabit apabila ombak melanda luar dari kebiasaan. Ombak pada hari itu mengganas anggaran satu rantai ke atas pantai. Kekuatan ombak itu merobohkan tebing kawasan perumahan mereka yang setinggi kira-kira 4 meter. Pokok-pokok saka tercabut hingga ke akar umbi. Pokok yang tercabut bergelimpangn di permukaan pantai.
Baris 56:
 
== Pautan luar ==
* [http://www.dromoz.com/directory/maps/?epid=7853 Peta lokasi Beserah]
 
{{Pahang}}