Bangau paya: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
CTMakerbot (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 18:
'''Burung Bangau Paya'''<ref>[http://www.wildlife.sabah.gov.my/WILDLIFE%20CONSERVATION%20ENACTMENT%201997.pdf WILDLIFE CONSERVATION ENACTMENT 1997 PDF]</ref> atau '''Burung Pucung Serandau'''<ref>{{ms}} [http://www.wildasia.net/downloads/bird_list_kuala_gula.doc Senarai burung di Kuala Gula – format DOC]</ref> ([[bahasa Inggeris]]: ''Purple Heron'') adalah salah satu daripada [[haiwan]] yang terdapat di [[Malaysia]]. Nama sainsnya ialah ''Ardea purpurea''. <ref>[http://www.wildlife.sabah.gov.my/edu/ekosistem%20pergunungan/BAH.4.pdf ENAKMEN-ENAKMEN YANG BERKAITAN DENGAN PEMULIHARAAN DI SABAH, 1) Enakmen Pemeliharaan Hidupan Liar 1997]</ref>
 
[[Malaysia]] merupakan salah satu daripada 12 negara yang telah diiktiraf sebagai ''kepelbagaian raya'' "mega diversity" daripada segi bilangan dan kepelbagaian [[flora]] dan [[fauna]] dengan 15,000 spesies pokok berbunga yang diketahui, 286 spesies [[mamalia]], lebih 1,500 [[vertebrat]] darat, lebih 150,000 spesies [[invertebrat]], lebih 1000 spesies [[rama-rama]] dan 12,000 spesies [[kupu-kupu]], dan lebih 4,000 spesies [[ikan]] laut.
 
== Taburan ==
Burung Bangau Paya boleh didapati di [[Afrika]], bahagian tengah dan selatan [[Eropah]] dan bahagian selatan serta timur [[Asia]].
 
== Ciri-ciri ==
Baris 31:
Sebagai burung, Burung Bangau Paya membiak dengan cara bertelur. Telur yang dihasilkan mempunyai cangkerang keras di dalam sarang yang dibinanya.
 
== Perlindungan ==
Burung Bangau Paya merupakan burung yang dilindungi di bawah Akta Perlindungan Hidupan Liar Malaysia. <ref>[http://www.agc.gov.my/Akta/Vol.%202/Act%2076.pdf Protection of Wil d Life Act 1972]</ref>
 
== Rujukan ==
<div class="references-small"> <references /> </div>
 
Baris 40:
{{Senaraiburung}}
 
[[Kategori: Burung|Bangau Paya]]
[[Kategori: Ciconiiformes|Bangau Paya]]