Darurat Tanah Melayu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ejaan Jawi salah, kerana darurat ialah kata serapan Arab.
k Bot: perubahan kosmetik
Baris 10:
{{flagicon|Malaya}} [[Persekutuan Tanah Melayu]]<br />
{{flagicon|AUS}} [[Australia]]
|combatant2=[[ImejFail:Hammer and sickle.svg|20px]] [[Parti Komunis Malaya]]
|commander1={{flagicon|UK}} [[Harold Rawdon Briggs|Harold Briggs]]
{{flagicon|UK}} [[Henry Gurney]] †<br />
{{flagicon|UK}} [[Gerald Templer]]<br />
{{flagicon|AUS}} [[Henry Wells (general)|Henry Wells]]
|commander2=[[ImejFail:Hammer and sickle.svg|20px]] [[Chin Peng]]
}}
{{Sejarah Malaysia}}
 
'''Darurat Tanah Melayu''' merupakan [[darurat]] yang telah diisytiharkan oleh kerajaan [[British]] di Malaya dari tahun [[1948]] sehingga tahun [[1960]]. Darurat ini diikuti dengan penarikan hak-hak sivil (bukan semua hak-hak sivil), pemberian kuasa istimewa kepada pihak polis, dan langkah-langkah lain yang bertujuan untuk mengongkong kegiatan politik berhaluan kiri, terutamanya yang membabitkan [[Parti Komunis Malaya]] (PKM). Perang gerila merupakan sebahagian daripada konflik yang berlaku di antara PKM dan parti haluan kiri yang lain dengan kerajaan British bermula dari penyerahan Jepun pada tahun 1945 sehingga perjanjian damai di antara pihak PKM dan kerajaan Malaysia ditandatangani pada Disember 1989.
 
== Punca darurat ==
Pendudukan Jepun di Tanah Melayu di antara tahun 1942 sehingga 1945 telah menyemarakkan semangat nasiolisme orang-orang Melayu pada masa itu.
 
Selepas pihak tentera Jepun menyerah kalah kepada pihak British pada 15 Ogos 1945, telah terjadi "kekosongan kuasa" (power vacuum) di Tanah Melayu, terutama sekali di kawasan-kawasan pedalaman.
Baris 44:
 
== Langkah mengatasi darurat ==
[[Fail:Malay Regiment operatives 1949.JPG|thumb|rightkiri|250px|Anggota Rejimen Askar Melayu memeriksa peralatan, bekalan dan dokumen yang ditemui dalam satu serbuan ke atas kem pengganas komunis di hutan. Gambar sekitar tahun 1949.]]
 
Undang-undang Darurat telah diisytiharkan. Antaranya adalah termasuk:
Baris 51:
# Hukuman bunuh dibuat untuk sesiapa yang dianggap bersuhabat dengan komunis.
 
Pada masa darurat, kira-kira 40,000 tentera termasuk beberapa Rejimen Askar Melayu telah dikerah untuk menghapuskan anasir-anasir komunis. Mereka dilengkapkan dengan peralatan kelengkapan perang seperti meriam, kapal terbang dan kapal laut.
 
Ketenteraan British juga telah diperketatkan. Polis British dan anggota-anggota Special Branch (SB) telah ditambahkan ke 70,000 orang. Home Guard juga telah diperkenalkan supaya lebih ramai orang boleh menyumbangkan khidmat bantuan mereka dalam membanteras kegiatan komunisme. Lebih kurang 200,000 anggota Home Guard berjaya direkrut. Bantuan ketenteraan daripada Negara-negara Komanwel (British, Australia, New Zealand, Gurkha dan Fiji), Polis Khas dan Perkhidmatan Negara juga berhasil diperolehi.
Baris 68:
 
# Penempatan semula orang Cina. Sebahagian besar daripada ahli PKM terdiri daripada orang-orang Cina. Dan ramai orang-orang Cina tinggal di kawasan-kawasan setinggan semasa pendudukan Jepun. Dengan membuat penempatan semula ke atas orang-orang Cina di Tanah Melayu, ini memudahkan lagi proses pengawalan dan pengurusan ke atas elemen-elemen pengganasan komunisme.
# Konsep penempatan semula yang diberi nama, "Kampung Baru" telah diperkenalkan. Kampung-kampung ini telah dibina di kawasan-kawasan baru yang dipilih khas untuk untuk menempatkan orang-orang Cina.
 
Kedua-dua langkah ini adalah penting, kerana kawasan perumahan setinggan orang Cina dianggap sebagai sumber utama bagi PKM untuk mendapatkan maklumat serta makanan.
Baris 74:
Dengan wujudnya "Kampung-kampung Baru" yang dikawal ketat oleh Home Guards, peluang bagi PKM dan juga agen-agen Min Yuen untuk menyalurkan maklumat dan barang-barang keperluan kepada PKM dapat dikekang dengan efektif.
 
Meskipun pasukan keselamatan telah diperkuatkan, namun tindakan ketenteraan secara langsung untuk menghapuskan elemen-elemen komunis kurang berhasil sebagaimana yang diharapkan pada awalnya. Ini disebabkan, pengganas-pengganas komunis tidak bertempur secara berhadapan. Sebaliknya, mereka bertempur dan berperang menggunakan kaedah "peperangan gerila" (guerrilla warfare).[[Fail:Police in Malayan Emergency.jpg|thumb|leftkanan|Polis memeriksa seorang lelaki Cina bagi mengenalpasti samada tali barut komunis atau tidak.]]
Pengisytiharan Darurat telah ditamatkan pada 31 Julai [[1960]]. Dalam tempoh 12 tahun perintah darurat dilaksanakan, kira-kira 11,000 nyawa terkorban (termasuk 2,500 orang awam).
 
Baris 101:
# Catuan makanan dibuat kerana sebahagian daripada penduduk Tanah Melayu (terutama individu berbangsa Cina) adalah anggota pergerakan bawah tanah yang dilabelkan sebagai Min Yuen. Anggota-anggota Min Yuen tidak berfungsi sebagai perajurit utama (main soldiers). Sebaliknya, mereka memainkan peranan sebagai pengintip (spies) dan juga bila perlu, mereka akan melakukan serangan dan aktiviti sabotaj secara subversif.
# Perang psikologi juga dibuat, menjanjikan rakyat Tanah Melayu pulangan ganjaran bagi perkongsian maklumat yang menjurus kepada pendedahan, setiap ahli PKM. Tawaran ganjaran juga diberikan untuk ahli PKM yang menyerah diri. Dianggarkan ganjaran sebanyak $5,000 telah diberikan untuk setiap ahli PKM yang menyerah diri; manakala, ganjaran sebanyak RM250,000 diberikan bagi sesiapa yang mampu menangkap Chin Peng.<ref>[https://books.google.com.my/books?id=YXTwzZ4zehYC&pg=PA170&dq=Chin+Peng.+250,000&hl=en&sa=X&ei=msD1VJ7qG5WQuQSApILgDQ&ved=0CCgQ6AEwAg#v=onepage&q=Chin%20Peng.%20250%2C000&f=false Jungle of Snakes: A Century of Counterinsurgency Warfare from the ... By James R. Arnold]</ref>
# Tarikh kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu telah diisytiharkan pada 31 Ogos 1957. Dengan kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu, usaha-usaha untuk menghalang PKM daripada terus bertapak di Tanah Melayu berjaya dilaksanakan. Ini kerana penentangan PKM, pasca-kemerdekaan, bukan lagi disasarkan kepada pihak kolonial British, tetapi disasarkan terhadap kerajaan anak watan.
# Langkah untuk menyatupadukan kaum juga telah dibuat oleh UMNO, iaitu dengan gabungan MCA (Tan Cheng Lock), UMNO (Tunku Abdul Rahman), serta MIC (E.E.C. Tsuringam).
 
== Pautan luar ==
* [http://www.psywar.org/malaya.php Psychological Warfare of the Malayan Emergency, 1948-1960]