Sekolah Menengah Kebangsaan Bukit Jalor: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Teg-teg: Suntingan mudah alih Suntingan web mudah alih
Jeluang Terluang (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 34:
Pada awal penubuhannya, para pelajar menumpang di Sekolah Kebangsaan Air Kuning Selatan dan Balai Raya Air Kuning Selatan. Pelajar-pelajar berpindah masuk pada pertengahan penggal kedua 1974 apabila blok bangunan mengandungi bilik-bilik darjah dan makmal sains, sebuah bengkel Seni Perusahaan dan sebuah kantin siap dibina. Sebuah padang permainan juga turut dibina. Di peringkat permulaannya, SMKBJ mempunya 6 orang tenaga pengajar dan 74 orang pelajar daripada kedua-dua aliran Melayu dan Inggeris. Pada tahun 1978, sebuah lagi blok tambahan mengandungi 6 bilik darjah dibina bagi menampung bilangan pelajar yang bertambah. Pada tahun 1087, sebuah surau dibina atas usahasama PIBG dan masyarakat setempat. Dua unit rumah guru juga dibina pada tahun 1987. Kemudiannya pada tahun 1993, satu blok 8 bilik darjah, satu blok bengkel KHB, satu blok makmal sains dan sebuah rumah hijau siap dibina. Pada 1 September 1996, SMKBJ telah mengadakan sambutan Jubli Perak yang dirasmikan oleh [[Dato’ Seri Najib Bin Tun Abdul Razak]] selaku Menteri Pelajaran ketika itu. Kemudian pada tahun 2001, sebuah makmal komputer pula telah dibina. Menjelang akhir tahun 2003, kompleks baru SMKBJ hampir siap dibina sepenuhnya yang mengandungi dua buah blok bangunan 4 tingkat, satu blok 2 tingkat makmal sains, satu blok 2 tingkat KHB, sebuah dewan besar, sebuah dewan serbaguna, sebuah kantin dan sebuah padang permainan.
 
Kumpulan pertama pelajar tahun 1971 adadan 1972 satumempunyai dua kelas; aliran Melayu dan English. Juga di tahun 1972Inggeris. Antara pelajar tahun 1971 adalahialah Saharom Samsudin, Bujang Alias, Norsham Hasan, Jasmani Husin, Norsiah. Pelajarmanakala antara pelajar tahun 1972:1972ialah Tahar Buyong, Ali Ahmad, Mohd Dom Amin, Maimun, Rohani, Siti Sara Harun, Salbun Alwi, Zainal Abidin Hasan, Mustafa Udin, Nasarudin Abu Hassan, Zulkifli Abu, Hamzah, dll.
 
Antara guru- guru tahun 1971: Guru Besarialah En Siva Gurunathan, sebagai Guru Besar, Mr Harry, Cikgu Suzie, Cikgu Ahmad Tekah, Cikgu Abidin, Cikgu Mohd Shah dan Cikgu Hamdan.
 
Peperiksaan pertama [[Sijil Rendah Pelajaran]] (SRP) adalah pada tahun 1973. Tahunmanakala tahun kedua SRP adalah pada tahun 1974. Pelajar terbaik: tahun 2014 ialah Nasarudin Abu Hassan -yang mendapat 7 aggregateagregat. DipilihDia dipilih untuk menyambungkan pelajaran ke [[Sekolah Berasrama Penuh|sekolah bersasrama penuh]], - [[Sekolah Alam Shah]] pada tahun 1975. Beliau juga adalahialah pelajar terbaik Daerah[[daerah Tampin]], [[Negeri Sembilan]] tahun 1974 dan mendapat sijil daridaripada [[Menteri Besar Negeri Sembilan]] di [[Seremban]].
 
== Falsafah, moto, serta misi sekolah ==
Baris 106:
:Telefon = 6064479305
:Faks = 6064479305
 
 
 
== Lihat juga ==
Baris 116 ⟶ 114:
 
== Pautan luar ==
*[http://smkbukitjalor.wordpress.com (Laman Web Rasmi)]
 
[[Kategori: Sekolah menengah kebangsaan di Negeri Sembilan|Bukit Jalor]]