Perbezaan antara semakan "Ilmu kebal"

160 bait dibuang ,  13 tahun lalu
tiada ringkasan suntingan
'''Ilmu kebal''' merupakan ilmu lama bagi orang-orang melayu nusantara yang kebanyakanya menetap di [[Malaysia]] dan [[Indonesia]]. terdapat perbalahan megnenai ilmu ini, ada yang mengaitkanya dengan syirik (bantuan [[jin]]/[[syaitan]]) dan ada juga yang mempercayai ia adalah kekausaan tuhan. Jika dilihat dari sudut sejarah (bukan sejarah yang ditulis pihak BritihBritish) yang didengar secara lisan dari orang-orang lama, semua pendekar-pendekar melayu mempunyai ilmu ini.
{{Padam}}
[[Pengguna:Putera Luqman Tunku Andre|Putera Luqman Tunku Andre]]<sub>[[Perbincangan_Pengguna:Putera Luqman Tunku Andre||Nak Kritik, Klik Sini]]</sub> 00:18, 12 Disember 2007 (UTC)
 
Kesahihan ilmu ini memang tidak dapat dipertikaikan. Pada zaman ini, masih ada orang yang mengamalkanya. Bagaimanapun persoalan ia adalah bantuan syaitan atau kekuatan zikrullah adalah masih diperdebatkan oleh peminat-peminat seni mempertahankan diri melayuMelayu terutama (silat).
Ilmu kebal merupakan ilmu lama bagi orang-orang melayu nusantara yang kebanyakanya menetap di Malaysia dan Indonesia. terdapat perbalahan megnenai ilmu ini, ada yang mengaitkanya dengan syirik (bantuan jin/syaitan) dan ada juga yang mempercayai ia adalah kekausaan tuhan. Jika dilihat dari sudut sejarah (bukan sejarah yang ditulis pihak Britih) yang didengar secara lisan dari orang-orang lama, semua pendekar-pendekar melayu mempunyai ilmu ini.
 
Kesahihan ilmu ini memang tidak dapat dipertikaikan. Pada zaman ini masih ada orang yang mengamalkanya. Bagaimanapun persoalan ia adalah bantuan syaitan atau kekuatan zikrullah adalah masih diperdebatkan oleh peminat-peminat seni mempertahankan diri melayu (silat).
49,847

suntingan