Ilmu kebal: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Ilmu kebal''' merujuk kepada keupayaan seseorang bagi menahan tubuhnya daripada ditembusi oleh senjata ataupun peluru. Ia merupakan satu ilmu silam yang amat dipercayai dikalangan orang-orang Melayu nusantara yang kebanyakanya menetap di [[Malaysia]], [[Indonesia]], dan [[Filipina]]<ref>http://www.sunstar.com.ph/static/pan/2004/09/28/oped/mel.v..jovellanos.html Jovellanos: Of agimat and gayuma</ref> tetapi turut termasuk kaum Cina (contohnya semasa [[Pemberontakan_Boxer]].
'''Ilmu kebal''' merupakan ilmu lama bagi orang-orang melayu nusantara yang kebanyakanya menetap di [[Malaysia]] dan [[Indonesia]]. terdapat perbalahan megnenai ilmu ini, ada yang mengaitkanya dengan syirik (bantuan [[jin]]/[[syaitan]]) dan ada juga yang mempercayai ia adalah kekausaan tuhan. Jika dilihat dari sudut sejarah (bukan sejarah yang ditulis pihak British) yang didengar secara lisan dari orang-orang lama, semua pendekar-pendekar melayu mempunyai ilmu ini.
 
==Amalan ilmu kebal==
Kesahihan ilmu ini memang tidak dapat dipertikaikan. Pada zaman ini, masih ada orang yang mengamalkanya. Bagaimanapun persoalan ia adalah bantuan syaitan atau kekuatan zikrullah adalah masih diperdebatkan oleh peminat-peminat seni mempertahankan diri Melayu terutama silat.
Secara umumnya, ilmu kebal ini didapati melalui dua cara, iaitu melalui amalan atau dengan pemakaian sesuatu benda yang menjadikan pemakainya kebal.
 
Bagi mereka yang mendapatkannya secara amalan, ia mungkin melalui pertapaan, atau memakan sesuatu. Sementara cara pemakaian sesuatu perkara, ia boleh jadi satu azimat, atau keris dan seumpama dengannya.
 
==Perdebatan mengenainya==
Terdapat perdebatan mengenai ilmu kebal ini kerana pada satu pihak, ia dianggap cuba mengatasi hukum Allah dan menganggap mengamalkannya merupakan amalan syirik (bantuan [[jin]]/[[syaitan]]) , sementara di satu pihak lagi menyatakan ia berlaku semata-mata dengan izin Allah.
 
Kepercayaan mengenai ilmu ini masih menebal sehingga hari ini, dan ia masih diamalkan oleh sesetengah pihak, terutamanya peminat-peminat seni mempertahankan diri seperti silat.
 
 
==Rujukan==
 
 
==Pautan luar==