Sibu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Alexander Iskandar (bincang | sumb.)
Baris 17:
Sibu mempunyai keunikan tersendiri yang mempunyai hasil tani, buahan serta sayuran tempatan yang mungkin tidak atau jarang dijumpai di [[Semenanjung Malaysia]] antaranya ialah buah [[Dabai]] dan buah [[Engkalak]] yang merupakan buahan bermusim yang menjadi kegemaran masyarakat di Sarawak terutamanya masyarakat [[Melayu]], [[Melanau]] dan [[Iban]].
 
Buah dabai dan buah engkalak ini sukar ditemui di [[Kuching]] dan kebanyakannya dibawa masuk dari Sibu, [[Sarikei|miri]]

atau [[Bintangor]]. Buah dabai dan buah engkalak ini lazimnya menjadi juadah makan tengahari atau malam bagi masyarakat di Sarawak terutamanya di Sibu, [[Sarikei]], [[Kapit]], [[Song]], [[Bintangor]], [[Mukah]], [[Oya]], [[Igan]] dan sebagainya.
 
Kedua buah tersebut memang mudah untuk disediakan iaitu dengan merendamkannya ke dalam air sederhana panas untuk beberapa minit sehingga ia menjadi lembut dan kemudian ditoskan airnya lalu dicampur dengan sedikit [[garam]] dan ia sudah sedia untuk di makan. Bagi sesetengah individu buah dabai lebih enak dimakan dengan [[kicap]] dan buah ini sering diproses untuk dijadikan [[jeruk]] dabai.