Amy Ukays: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 51:
== Penghijrahan ==
 
Amy sentiasa bercita-cita ingin meneruskan kerjaya sebagai seorang anak seni dan meluaskan lagi pengetahuan beliau dalam bidang seni muzik. Akhirnya pada tahun 1993, beliau membuat keputusan berhijrah ke Kuala Lumpur. Beliau mencuba nasib apabila terbaca sebuah keratan akhbar pencarian artis di Setiawangsa. Namun niat beliau ingin menjadi komposer, walaubagaimanapunWalau bagaimanapun Arwah Encik Rosli yang merupakan pengasas Syarikat A&R production menerima Amy sebagai budak pembantu pejabat. Beliau bekerja selama lebih kurang setahun sebelum tercetus salah faham diantara Arwah Encik Rosli dan Amy oleh pihak ketiga. Beliau membawa diri dan bekerja di LOT 10 Bukit Bintang sebagai penyiasat di sebelah siang dan pada waktu malam beliau mencuci pinggan di sebuah kedai makan di Setiawangsa. Suatu hari beliau terlihat papan tanda Digimix Studio dan beliau memohon kerja di situ. Digimix Studio merupakan syarikat dimilikki oleh Pak Ngah. Permohonan beliau diterima dan beliau bekerja sound engineer. Dari situ beliau mula belajar selok belok pengubahan lagu dan tentang rakaman album.
 
== UKAYS & UK'S ==
Baris 57:
Semasa bekerja di Digimix Studio, beliau bertemu dengan Mohd Komanwel (Well) yang merupakan penyanyi nasyid Dewan Bahasa Pustaka (DBP) dan gitaris utama Ukays. Pada pertengahan tahun 1994, Well mengajak beliau menyertai kumpulan Ukays lalu mencuba ujibakat di studio Sound Dimension di Kampung Pandan. Beliau diuji bakat oleh anggota-anggota Ukays dan pengurus mereka. Namun, oleh kerana Amy masih bekerja bersama Pak Ngah beliau hanya berhasrat menjadi pemain muzik sampingan bersama Ukays. Namun, pada suatu hari sebuah keratan surat khabar yang dinyatakan oleh Saari Amri memberitahu bahawa Amy sebagai ahli kumpulan tetap Ukays. [[Fail:keratan.jpg|thumb|UK's di Singapura]]
 
Pada mulanya, beliau sayang kan kerjanya di Digimix Studio namun apabila Ukays menerima banyak tempahan persembahan beliau terpaksa berhenti bekerja. Pada tahun 1995, nama Ukays mula menempa populariti dan album Bisa Berbisa baru sahaja disiapkan namun perpecahan berlaku diantara anggota-anggota lain kerana masalah royalti. Maka vokalis Ukays iaitu Amir dan gitaris Amy sahaja ahli yang kekal. Penerbit Saari Amri dan Amir mengujibakat ahli baru iaitu Amirul (drum) dan Denil (gitar). Lalu nama Ukays ditukar kepada Uk's. Jualan album Bisa Berbisa mendapat sambutan yang mengalakkan dengan penjualan 350,000 unit. Amy kekal dengan Uk's hanya sebanyak 3 album iaitu Bisa Berbisa, Tajam Menikam dan Panas Berpanjangan. Kemudian, dengan persetujuan bersama Uk's memilih untuk bersama di bawah Ambang Klasik kerana memikirkan masa depan mereka. WalaubagaimanapunWalau bagaimanapun, setelah memasuki Ambang Klasik, Amir pula membuat keputusan menyertai kembali Saari Amri di bawah Kumbang Production dengan album Cuma Aku yang hidup pada tahun 1997.
 
Amy meneruskan kerjaya di bawah Ambang Klasik sebagai eksekutif bersama bekas anggota-anggota yang lain. Amy bekerja selama 2 tahun di sana.
Baris 66:
=== UTAMA ===
 
Pada tahun 1998, Ambang Klasik menubuhkan sebuah kumpulan UTAMA yang dianggotai oleh anggota lama Uk's iaitu Amy, Amirul dan Daniel bersama Rahmad bekas vokalis Mega. Amy tidak bersetuju dengan penubuhan kumpulan tersebut. Namun, Amy tetap meneruskan juga. Album mereka bertajuk UTAMA. WalaubagaimanapunWalau bagaimanapun, kumpulan tersebut tidak mendapat sambutan mengalakkan dan album hanya terjual 15,000 unit sahaja. Tidak lama selepas itu, Amy membuat keputusan untuk meninggalkan Utama dan meneruskan kerjaya sebagai komposer.
<gallery>
Fail:utama.jpg|Kumpulan Utama di bawah Ambang Klasik